eddy1Medlem sedan aug. 2001969 inlägg Hur gör jag då jag ska installera en ny version av en programvara....?
t.ex. opera6 jag laddade ner källkoden för opera 5 för ett tag sedan och installerade, fungerade fint.. men nu vill jag installera opera 6 istället.. jag har laddat ner källkoden, men är det bara att börja installation som vanligt vad kommer hända med den gammla version.. skrivs den över eller vad ???
hur tar jag bort ett program jag inte vill ha längre??? (som är installerat från källkod?)
------------------
"Time is a drug. Too much of it kills you"
RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg
... vad kommer hända med den gammla version ...
Det bestämmer du själv, men säkrast är nog att installera den bredvid den gamla versionen.
Vilken katalog som skall användas bestäms oftast när man kör configure genom att inkludera flaggan --prefix=/path/to/app
Vilken katalog som är default kan man ofta se genom att skriva ./configure --help
...hur tar jag bort ett program jag inte vill ha längre ...
Ibland finns en avinstallationsfunktion i programmets make-fil, så om du inte plockat bort källkoden efter installation kan du prova med att ställa dig i den katalog som innehåller källkoden för programmet och skriva: make uninstall.
Annars får du leta rätt på filerna manuellt och radera dem. Behöver inte vara så svårt om man tänkt till lite vid installationen och installerat sina program i egna kataloger i stället för att slänga allt i /usr/local. :)
------------------
Robban < robban@lipogram.com >