webForumDet fria alternativet

ftp/www

8 svar · 422 visningar · startad av Brimba

BrimbaMedlem sedan dec. 19995 875 inlägg

Hej!

Nu har jag en FTP och WWW-server konfigurerad.

Det är ett "litet" problem bara :)

När man loggar in som sig själv på FTP:n så kan man gå ner i hierarkin bland biblioteken och se allting som ligger utanför sitt egna bibliotek.

Vad gör jag?

Jag använder wu-FTP.

Jag har även en fråga om hur man ställer in vilka bibliotek som skall vara tillgängliga för alla användare. Förmodar att det är en symoblisk länk eller liknande, men berätta gärna lite om det :)

------------------
Mvh
Patrik aka Brimba
<A HREF="http://www.brimba.nu/default.asp?oPID=poll&PollID=20" TARGET=_blank>Har du husdjur hemma?
</A>Varför får man inte dricka saltvatten?

ChainsawMedlem sedan sep. 20001 124 inlägg

Det bästa är väl att ta bort läs- och exekveringsrättigheterna på precis allt sådant skräp för din användare.

------------------
Hollowhead - levererar din dagliga dos av nyttig hårdrock!

Han-SoloMedlem sedan jan. 2001290 inlägg

...men???

sitter med samma problem som Brimba .
wu-ftp och Debian ifall det har betydelse.

Visst, jättebra att som root chmod:a 700, MEN??? kommer systemet själv åt att ändra saker då, jag tänker på loggar osv...
Är det verkligen så här man gör???
Jag är oerhört ny i gemet så jag tänker Windows fortfarande... tyvärr :( men... kort sagt:

Är det verkligen så här man gör??? -chmod.ar om allt!?

hawkmanMedlem sedan juni 2000125 inlägg

Hallå,

satt själv och grunnade på detta. Jag ville låsa /home-katalogen så inte alla kunde kolla allas filer. Kruxet är att jag ville låta webbservern accessa www-katalogen i hemkatalogen. Efter mycket dividerande körde jag chmod 751 på alla kataloger i /home. Allt funkar då som jag vill... Vill man vara riktigt noggrann får man chmoda alla kataloger rekursivt.

Detta funkar ur webbserversynpunkt, har ingen aning om vad som händer om man gör likadant på systemfilerna...

/H

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg
kruttaMedlem sedan jan. 200254 inlägg

Det klart bästa alternativet är att skaffa en ftp server som kör varje användare i chroot (varje användare får en egen root), t ex pureftpd, proftpd med flera.

RoggerMedlem sedan jan. 2000566 inlägg

ProFTPd!

Ursprungligen av krutta Det klart bästa alternativet är att skaffa en ftp server som kör varje användare i chroot (varje användare får en egen root), t ex pureftpd, proftpd med flera.

Håller med om detta. I proftpd är det sen bara att skriva "DefaultRoot ~" så har man bara sitt eget hem att leka i. :D

kruttaMedlem sedan jan. 200254 inlägg

Jag hade klart satsat på pureftpd.
Det verkar finnas många buggar i proftpd, släpps nya versioner hela tiden tycker jag. Finns många exploits till just proftpd.

Pureftpd känns som en mer seriös ftp-server, med många finesser.

Kolla själva, https://www.pureftpd.org

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Annars brukar ju glFTP vara populärt när man kör FTP-server i Linux, och den är tydligen oxå ganska lätt...

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)