webForumDet fria alternativet

ReiserFS?

6 svar · 145 visningar · startad av IoR

IoRMedlem sedan okt. 20019 inlägg

Är det bra? Vad är bra?
Tänkte kanske köra det i Slackware 8.0.

ChainsawMedlem sedan sep. 20001 124 inlägg

ReiserFS är ett mycket bra filsystem. För många små filer, dvs exakt den situation som gäller för en normal Linux-installation med mängder av filer <4k så erbjuder ReiserFS en rejäl knuff framåt hastighetsmässigt. Jag har kört det en stund nu, och servern på jobbet kör det fullt ut. Inga som helst problem, tvärtom faktiskt.

------------------
Hollowhead - levererar din dagliga dos av nyttig hårdrock!

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Har faktiskt börjat köra ReiserFS på en populär websajt (ca 920000 träffar/månad varav ca: 150000 genererar en MySQL fråga) och hittils har den "tuggat" på utan problem. Märkte ingen större prestanda skillnad, kan bero på att det oftast är sql frågan som tar tid.

------------------
If you can't convince them, confuse them.

VetgirigMedlem sedan nov. 2000199 inlägg

Det viktigaste skälet att använda ResierFS är att det för en journal över meta-data dvs filsystemet. Det gör att om datorn kraschar så går det mycket fort att boota om datorn och man slipper köra det långsamma kontrollen och återställningen av filsystemet som ett ext2 filsystem använder sig av.

Det gär även fortare att ta bort mycket stora filer.

------------------
Anders Lindbäck,Igiro Internet Giro

[Redigerat av Vetgirig den 23 nov 2001]

Ja det låter ju riktigt trevligt med ReiserFS. Är det nån som kör det i Slackware 8.0? Funkar det bra?

frontMedlem sedan aug. 2000380 inlägg

Japp, jag kör ReiserFS felfritt på slack 8. Körde Ext2 innnan på samma maskin och samma dist. Har inte märkt av någon stor förändring i prestanda sedan jag bytte till ReiserFS.

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)