Vad händer om du pingar från en maskine med ipadress 192.168.1.* till en maskin som sitter på 192.168.10.*?
------------------
If you can't convince them, confuse them.
2 svar · 205 visningar · startad av RanXeroX
Det är så att jag har en linux-box som gateway idag.
Och då har jag confat upp iptables så här för att få tillgång till internet på eth0 och mitt interna LAN på eth1
#
# Detta startar gateway funktionen.
#
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
# Delete and flush. Default table is "filter". Others like "nat" must be exp$
iptables --flush
iptables --table nat --flush
iptables --delete-chain
iptables --table nat --delete-chain
# Set up IP FORWARDing and Masquerading
iptables --table nat --append POSTROUTING --out-interface eth0 -j MASQUERADE
På de kortet mot internet så har jag DHCP, men det interna har jag ip serie 192.168.1.xxx
Nu har jag laggt till ett 3:dje kort . Eth2. Men på det kortet kan jag inte ha ipserien 192.168.1.xxx, för då har jag inte kontakt med det kortet.
Men tar jag ipserie 192.168.10.xxx då funkar det.
Uan att göra något så har jag kontakt med internet från det nya kortet eth2.
Men jag vill ha det så att jag har kontakt mellan de interna kortet oxå. pluss kontakt med internet...
Hur fixar man det i iptables..
OM det är någon som har ett bra svar så skulla jag vara tacksam. Det är lite halv brådis ska ha det till dreamhack...
// XeroX \\
Men jag vill ha ddet
------------------
Fragor ger svar och svar ger kunskap - hur fan fixar jag till svenska bokstaver??
Vad händer om du pingar från en maskine med ipadress 192.168.1.* till en maskin som sitter på 192.168.10.*?
------------------
If you can't convince them, confuse them.
Har fått det att funka så pass att jag kan pinga från 192.168.1.* till 192.168.10.*
Men in tvärtom.. så jag hoppades på att det fanns några eldsjälar här inom IPtables som skulle kunna hjälpa mig..
------------------
Fragor ger svar och svar ger kunskap - hur fan fixar jag till svenska bokstaver??