Jag har testat med secureFX, och det fungarar att connecta från en windows box.. så jag tar tillbaka allt om att det kankse inte går.. det var så att jag läste det på freshmeat.net.. om något sftp: progg , som bara skulle fungera under linux ( *nix ).
Anledningen för att jag inte kunde connecta lokalt var ( för att jag e så jävla seg i skallen ibland ) för att jag har open ssh på port 70 , inte 22 , men jag vet inte hur man ändrar i sftp ( alltså när man ska connecta ) så man får en annan port en 22.
för ssh är det ssh -p 70 .. men det funkade inte för sftp..
Men då kommer jag till huvud frågan.
Hur gör jag för att configuera min "sftp-server" , finns det någon .conf fil just för "sftp-server"..
Enligt man pages och annan information på nätet så verkar det inte finnas.
Så jag antar att det blir sshd_config som gäller för configuration.
---------------------------------------------
En liten fråga som tillkommer.
Förut så hade jag Proftpd, som ftp server. Aldeles utmärkt ftepserver.. lätt att confa mm. Men problemet är ju att allt skickas i klartext och det är inte någåt bra.
Därför att det säkrare med sftp, problemet med sftp blir ju att man måste ha ett konto på boxen ( det behövde man med proftpd med ) som har access att connecta med open ssh.
---------------------------------------------
Då får användarna tillgång till ett skal. Men det borde ju vara en mindre säkerhets lucka en att all ftp-trafik och lösenord går i klartext.
Eller ?
Till sist men inte minst.
Eftersom det inte verkar finnas någon speciell .conf fil för just "sftp-server" så måste man fixa till det i systemet.
Om nu alla användare ska connecta med hjälp av sftp med .conf-filen sshd_config, så kommer de ha access till en skal.
Om jag då låser dem till ett vist direktiv , t.ex. /home/ftp ,
då borde jag öka säkerheten , speciellt om de bara har läsrättigheter.
Kan man inte göra det med hjälp av chroot, har för mig att det ska finnas ett program som heter nått sånt.
Har läst lite om det , men har alldrig fått det att fungera.
Jupp det var det .. ha re..
// XeroX //
------------------
Fragor ger svar och svar ger kunskap - hur fan fixar jag till svenska bokstaver??