Hej på er alla glada WF:are.
Jag har försökt att få ett chrottat dir att fungera i slackware 8.0.
Jag vill ha ett direktiv t.ex.
/usr/home
Men när man loggar in med ssh på direktivet, så ska man vara låst till bara katalogen home. Det ska allstå se ut som om man är i / , men man är fortfarande i /usr/home.
Hoppas att ni försår vad jag menar.
Den informationen man har får med hjälp av man chroot , var inte mycket att hänga i julgranen.
Men jag fick ett tips om ett program som skulle göra allt åt en .. finns på den här adressen: http://www.gsyc.inf.uc3m.es/~assman/index.html
Men det funkade inte för mig.. vet inte riktigt varför.
Så är det någon som vet hur man ska gå tillväga för att skapa ett chrootat direktiv, så hör av er..
// Xerox \\
------------------
Fragor ger svar och svar ger kunskap - hur fan fixar jag till svenska bokstaver??
jsundinMedlem sedan aug. 200086 inlägg chroot är ganska dumt gjort egentligen (eller bra, beror på hur man ser det).. Man måste ha ett fullt fungerande skal under den chroot'ade katalogen, samt alla program - och alla libbar som dom behöver.. Det fanns (finns?) ett statiskt länkat skal till redhat i paketet "sash" - kan vara värt att kolla på kanske?
Det blir väldigt mycket som måste finnas där.. Om du kompilerar nedanstående kod och sätter det som skal så borde det fixa sig - förutsatt att bash o alla tillbehör finns under /usr/home.. (otestad kod dock)
<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600">
#include <stdio.h>
#include <unistd.h>
int main( void )
{
chroot( "/usr/home" );
return execl( "/bin/bash", "bash", "-" );
}
[r] tur att jag är så observant...
[Redigerat av jsundin den 13 nov 2001]