Hej,
Jag har installerat mitt första Linux (RH7.2) och är grymt nöjd :) Dock finns några frågetecken. Jag kör Gnome.
1. Jag har installerat en kommandorads-klient för Avantgo (till min Palm kommunikation). Denna klient kör jag genom att "starta" ett script med följande innehåll typ:
export PILOTRATE=57600
/home/clryd/malsync/mal/client/unix/malsync
När skriptet körs i ett terminalfönster uppmanas jag att trycka på en knapp på min palmpilot och synkroniseringen startar. Så långt, inga problem. MEN nu vill jag skapa en ikon på mitt gnome-skrivbord som startar denna klient. Jag vill att när jag klickar på min ikon skall ett terminalfönster öppnas och klientprogrammet skall startas i detta fönster. (Normalt öppnas inget synligt terminalfönster vid klick på ikon och då verkar det som om den inte vill detektera att jag trycker "sync" på min Palm). Hur gör jag?
2. Fonten i min Mozilla-browser är inte "perfekt", den är fullt läslig och förstorar jag den så blir den snygg, men med små fonter (de ser ut som om mozilla skalar de stora fonterna för att få de mindre) så blir det inte jättesnyggt, vissa bokstäver har "staplar" som är 2 pixel breda andra bara en och vissa bokstäver "växerihop" med andra. Jag har installerat alla TTF-fonter som fanns att installera. Hur fixar jag detta?
/nicclas - www.nyhetsrubriker.com
[Redigerat av nicclas den 11 nov 2001]