Hej
Lite partitionsfunderingar...Jag vill köra linux Red Hat 7.1 och win2k på samma hårddisk. Nu är bara fråga hur jag ska partitionera det hela. Jag har nu gjort två partitioner och installerat win2k på den ena. Jag har en partition som ligger på c-disken över till linux. Är det något jag borde tänka på innan jag går vidare och installerar linux?
Partitioner
8 svar · 113 visningar · startad av simsalabim
Du bör ha en mindre partition för swap ca dubbla RAM-minnets storlek.
Glöm inte att ha en lapp med all hårdvaruinformation så att du enkelt kan konfigurerar upp datorn.
Annars borde det inte vara nåt större problem.
------------------
Anders Lindbäck,Igiro Internet Giro
Jaha, en swap på dubbla ramminnet!? Men jag har 320 mb i ram och har hört att man ska ha högst 128 mb i swap. Vad händer om jag har större än så då?
Och för övrigt så sket sig alltihop.
Jag får upp valen linux eller dos...men sen står det att ntldr saknas..kan man fixa det?
Det var då det, nu utnyttjas hela swappartitionen även om den är större än 128 MB.
I vilken ordning ligger partitionerna?
Du kan prova att starta upp med din Win2k-cd och köra "rescue" och då återställa startfilerna för windows.
Menar du partiotionerna Linux/windows, eller menar du vilka partitioner jag valt i linux?
Jag kanske ska tillägga att jag ändrade mig lite i frågan om hur jag la windows o linux. Jag har två hårdiskar nu, en med linux och en med windows..men det är bara linux som funkar.
Så därför tog jag bort linuxdisken ett tag och installerade om windows.
Jag vet inte hur jag ska fixa så de trivs tillsammans?
Ja windows ligger som primary master på egen disk, och en disk med linux som slave...
Men nu funderar jag på att skaffa en dator till, för det här går ju inte...
Jag måste få till nåt som funkar, annars kommer jag efter i skolan.
E gnällspik idag *sorry*
Linuxdisken Partitionerade jag som följer:
/ 500 mb
/boot 50 mb
/home 2000 mb
/usr 1000 mb
/var 1000 mb
/swap 128 mb