webForumDet fria alternativet

Gnome eller KDE (ev annat?)

Linux & BSDur Mac OS, Unix, Linux & BSD

3 svar · 170 visningar · startad av ps

psMedlem sedan juni 2000841 inlägg

Vad är bäst att använda egentligen?

Jag tycker att Gnome är ganska trevligt att jobba i. Finns det för/nackdelar med dom olika?
Kan va bra att veta innan man börjar leta program osv.. verkar som program stödjer lite olika gränssnitt.

------------------
ps » Email » URL

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Du kan köra "KDE-program" i Gnome, och vise versa. Så länge som du har både KDE-biblioteken och Gnome-biblioteken installerade.

Vad gäller vilken miljö som är bäst så är det nog en smakfråga. Föredrar KDE själv. Men jag har egentligen inget emot Gnome (började med KDE en gång i tiden och har blivit kvar). :)

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

De kräver båda rätt mycket kräm av datorn. Gnome är min favorit, men hemma på min skräpdator kör jag WindowMaker som är hyfsat snyggt, konfigurerbart och resurssnålt. Och det går att göra både gtk+- och qt-program (Gnome's resp. KDE:s "widget libraries") utan problem.

------------------
You can't be young forever, but you can be immature indefinitely.

psMedlem sedan juni 2000841 inlägg

Jaha där ser man.. så det räcker att jag har installerat gränssnittet för att det ska gå att köra program som "kräver" ett visst gränssnitt?
Ska testa WindowMaker också.. för att, som du säger, så segar det lite granna med Gnome och KDE..

------------------
ps » Email » URL

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)