QazMedlem sedan feb. 2000210 inlägg
Jag har (tillsvidare) gett upp mina försök i att få samba funka som PDC. Just nu försöker jag fixa till det så att samba "bara" ska dela ut filer. Mitt problem är följande:
Jag kan lista och använda filer samt under mappar, men ej skriva till dessa då få jag upp ett mess om att kolla så att disken inte är fulle eller skrivskyddad. Från Linux kan jag skriva till disken, och jag vet att den inte är full (mer än 4 Gb kvar).
Disken är en FAT32 som är mountad under /mnt/dum/ Jag använder Win2000 som klient och RH 7.1 med Samba 2.2.1a som server.
smb.conf ser ut så här.
<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600">
[global]
workgroup = MSHOME
netbios name = HACKSPETT
server string = Server %v
security = SHARE
encrypt passwords = Yes
[public]
path = /mnt/dum
read only = No
guest ok = Yes
Hur ska jag få "public" läs och skriv bar från Win2000?
zipp3rMedlem sedan aug. 2000590 inlägg
eftersom jag e väldigt ny på linux så kan jag passa på att fråga här vad står pdc för? =)
------------------
signatur?
ChainsawMedlem sedan sep. 20001 282 inlägg
Kan du skriva till disken med en vanlig användare om du kör vanliga cp-kommandon eller liknande? Om inte så är det ju knappast Samba som ställer till problem.
------------------
Hollowhead - om den långhårige dåren själv får välja!
OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 432 inlägg
zipp3r:
PDC=Primary Domain Controller
Kortfattat: en dator som sköter inloggningarna i ett NT-nätverk.
Som root kan jag, har ej provat som "vanlig användare" får börja där.
Vad kan felet tänkas vara?
RanXeroXMedlem sedan maj 2000833 inlägg
Tja ba Qaz...
Nu vet inte jag om du får samma fel som jag.. men .. när man mountar en fat32 partition by default, så har bara root skrivrättighter. Så om du inte har ändrat på rättigheterna när du mountar den .( min slackware 8.0 gör det iallafall).
Så om du bara har en share så kan ju de skapa problemet.
Jag brukar använda
public = yes
och då får jag skriva..
Men jag lider av samma problem som du ..
får inte samba att aggera som pdc.. eller bara hantera sina egna inloggningar. Jävligtstörigt..
Så om du löser det..så hör av dig..
// XeroX
------------------
Fragor ger svar och svar ger kunskap - hur fan fixar jag till svenska bokstaver??
Jag har nu kommit till den insikten att det inte är samba som är problemet, utan min mount av fat32 diskarna. Om jag delar ut "mitt home" på linux maskinen så kommer jag åt den och kan skriva till den.
Frågan är nu; Hur mountar jag en fat32 disk så att andra än root kan skriva till och deleta från den? Jag har provat med mount -a -w i tron att det ska ge läs och skriv rättigheter.
om jag kör mount -l så får jag reda på att disken är mountad som skrivbar, men linux bara säger det. Inte kan jag skriva dit för den saken skull..... Hjälp, vad ska jag göra??? I fstab står det default och sen 0 0 efter att det stått vad som ska mountas var.
tacksam för all hjälp.......