webForumDet fria alternativet

Nybörjare på Linux

16 svar · 344 visningar · startad av hypatia

hypatiaMedlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Jag har just börjat på ett nytt jobb och har bara att välja mellan Linux på Unix och Mac.

Eftersom jag nästan bara har använt PC, men även var med på DOS-tiden känns Unix-burken lättast att använda av de två.

Men... jag har som sagt var i stort sett aldrig använt något av systemen förut, så jag vänder mig till wF:s samlade kunskaper för att få tips och råd. :)

- Vad är de största skillnaderna mellan Windows och Linux?

- Finns det några bra program som gör att man kan skriva dokument, dvs. enkel ordbehandling, som gör att man kan flytta dokumenten mellan Windows och Linux? Jag vill alltså kunna arbeta både hemma och på jobbet.

- Finns det någon enkel bra dokumentation på nätet över de vanligaste kommandona i Unix?

- Några andra tips eller råd ni kan ge mig?

Jag hade svårt att välja forum för min fråga, men hoppas att den kan passa här! Annars flyttar säkert någon vänlig själ på den.

------------------
It is vain to do with more what can be done with less. (Ockham's Razor)

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Jag svarar på det jag kan.

- Vad är de största skillnaderna mellan Windows och Linux?
En himla massa... det finns flera olika grafiska skal till Linux (och *NIX i allmänhet), varav de två vanligaste är Gnome och KDE. När en Windowsburk ser nästan likadan ut på alla pc:ar jorden runt, så är Linux mindre standardiserat, vilket gör att de grafiska bitarna (med rätta) kan uppfattas som konstiga. Det värsta exemplet på detta är att om du kopierar text från ett fönster och vill klistra in den i ett annat program, så är det inte säkert att det faktiskt går.

- Finns det några bra program som gör att man kan skriva dokument, dvs. enkel ordbehandling, som gör att man kan flytta dokumenten mellan Windows och Linux? Jag vill alltså kunna arbeta både hemma och på jobbet.
Det finns några stycken. Bland dessa finns KOffice och Sun's StarOffice. En till ordbehandlare som kan hantera Word tipsade CyberPet om på Diverse.
\r Behöver jag nämna att de är gratis?

- Finns det någon enkel bra dokumentation på nätet över de vanligaste kommandona i Unix?
Varje universitet med självrespekt har det! :) (t.ex den här och den här).

- Några andra tips eller råd ni kan ge mig?
Är du osäker på ett kommando, säg man <kommandot> så får du veta allt du nånsin velat veta :)

Har säkert glömt 95% av allt som finns att säga...

------------------
The mud can make you prisoner, the plains can make you dry,
the snow can burn your eye but only people make you cry...

[Redigerat av spango den 30 aug 2001]

Tack så mycket! :D
Jag visste att jag skulle få bra hjälp här!

Jag tror att det är KDE vi använder, det låter i alla fall bekant. Jag ska försöka få våra tekniker att installera AbiWord, det låter himla smidigt!

Varje universitet med självrespekt har det!

Inte mitt!

Har säkert glömt 95% av allt som finns att säga...

Det låter lovande för att jag ska kunna återkomma när jag har lärt mig lite mer!

------------------

Inte mitt!

Inte din institution, men däremot ditt universitet. Länkarna jag la ut är för tusan från SU :)

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Tilläggas bör att dom flesta kommersiella UNIX använder någon variant (vanligen självtunad) av fvwm eller cde som desktopmiljö.

------------------
"Linux is not in the public domain. Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches."
-Steve Ballmer, Microsoft CEO

Inte din institution, men däremot ditt universitet. Länkarna jag la ut är för tusan från SU

:r Tänkte inte på det...
Men när jag har lärt mig lite mer kommer det åtminstone att finnas en rejäl länklista på min institution. Jag kan ju inte vara den första som inte fattar någonting!

Reefer: Jag begrep inte någonting av det du skrev. Våra tekniker pratar också i så där konstiga bokstavskombinationer. Har du lust att utveckla lite?

------------------

Fvwm och cde är två andra grafiska skal man kan ha till *NIX (och är sålunda alternativ till Gnome och Kde), och det finns ännu fler. På de Linuxburkar vi har där jag sitter nu har vi fem-sex stycken.

[Redigerat av spango den 31 aug 2001]

Ok, tack Spango.

Sitter nu på jobbet och det är KDE vi använder.

------------------

Men är det verkligen Linux som ni använder?

Universitet brukar vara extremt konservativa, dom har iaf fram till nu betraktat Linux med viss skepsis

UNIX är ju i det närmaste synonymt med den akademiska världen.

------------------
"Linux is not in the public domain. Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches."

Ja, jag tror det i alla fall. Det finns en Unix-burk i arbetsrummet och de sa att det skulle vara Linux på den, och när man loggar in står det KDE. Det är ju lite svårt att säga eftersom jag inte alls känner igen Linux när jag ser det. Jag litade på vad de sa.

------------------

JoakimEMedlem sedan feb. 20003 257 inlägg

På min redhat burk kan man även (i bash) trycka TAB en gång och sen välja "y" för att se alla kommandon, sen kör man bara "man *kommando*" för att få reda på mer om det ;)

------------------
Att påstå att jag är ett geni är som att helgonförklara djävulen

Vad jag har märkt är de (vi?) väldigt Linuxvänliga på Stockholms universitet. På data- och systemvetenskapliga institutionen har vi Rödluvan 6.2 tillsammans med NT4 som dual boot på alla pc:ar, och vissa (tja, i alla fall en) av våra servrar kör även de Rödluvan. Ingen Linux-skepsism här inte :bire

------------------
The mud can make you prisoner, the plains can make you dry,
the snow can burn your eye but only people make you cry...

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

spango:

Det värsta exemplet på detta är att om du kopierar text från ett fönster och vill klistra in den i ett annat program,så är det inte säkert att det faktiskt går.

Att markera ock klistra in med mittknappen har fungerat i alla fönsterhanterare jag provat. :)

Och har man ingen mittknapp så kan Linux emulera en sådan genom att man trycker in vänster + höger samtidigt.

Och appropå universitets/högskolors konservatism. Har inte KTH t.o.m. ett Linux-center numera? Har för mig att jag läste någont sådant i.a.f.

När det gäller konservatismen hos företag brukar det ju vara så att man officiellt inte kör Linux, men att Linux ändå står och snurrar ute i lab, skrymslen och snår (som IT-chefen knappt vet om). Känner själv till ett antal fall där kritiska applikationer går på Linux hos företag som inte kör Linux officiellt. :)

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Det första som mötte mig i datasalen på mdh var slackware... ;) Visade sig att de gärna ser mer linux användning på den högskolan.

Hypatia >>

Du som är mattefreak kan ju bli glatt överraskad av att det finns gott om avancerade matteprog till Linux. :)

------------------
Ancilla, face mea laganum!

På data- och systemvetenskapliga institutionen har vi Rödluvan 6.2 tillsammans med NT4

Skönt att se att högskolan börjat använda ett riktigt system. §e

------------------

Rödluvan 6.2 tillsammans med NT4

Visst är det §jr

------------------
God, root, what is difference? /Pitr

Du som är mattefreak kan ju bli glatt överraskad av att det finns gott om avancerade matteprog till Linux.

Det ser jag fram emot! :)

------------------

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)