webForumDet fria alternativet

rättighets knas !!

5 svar · 184 visningar · startad av RanXeroX

RanXeroXMedlem sedan maj 2000829 inlägg

tjenare..

jag har klanatat till det en hel det. Jag råkade ta bort gruppen root, när jag lajja lite i kde:s "usermanager" , klantigt, skulle ta bort en användare så råkade jag ta bort gruppen, root, så nu heter root, grupp tillörighter 0,

jag undrar då , hur ska jag laga detta ?, kan man ta ett kommando, som ärver rättigheterna neråt. Så ändrar jag grupprättighterna till root, eller !

kanske helt jxvla knasigt.

Någon som har nå bra förslag, eller är den en ominstalation som gäller?

sitter och kör linux, slackware 8.0

kernel 2.4.8

// XeroX

------------------
Fragor ger svar och svar ger kunskap - hur fan fixar jag till svenska bokstaver??

FlashXMedlem sedan nov. 19991 033 inlägg

Har ingen aning om hur KDEs usermanager fungerar men menar du att alla filer som tillhörde gruppen root har ändrats?
Går det inte att bara lägga till gruppen med groupadd root igen?

MM, det har jag redan gjort. Men alla grupper heter endå 0, lite jobbigt.. men jag funtar på att installa om det.. lite jobbigt. men den installatinen jag har nu är relativt ny...

xerox

------------------
Fragor ger svar och svar ger kunskap - hur fan fixar jag till svenska bokstaver??

VetgirigMedlem sedan nov. 2000199 inlägg

Skälet till att det står 0 i stället för root är helt enkelt att alla filer fortfarande ägs av gruppen root men att den gruppen inte finns. Därför skriver programmen ut idnumret och inte namnet (Gruppen root har id 0)

Skälet till att groupadd root inte funkar är att den nya gruppen förmodligen inte får idnummer 0
Du kan mycket enkelt lösa detta genom att editera /etc/group direkt och fixa det.

Prova fixen med "ls -lart /etc/group" och nu bär det stå root igen.

Du måste självklart vara root för att få ändra i filen.

------------------
Anders Lindbäck,Igiro Internet Giro

[Redigerat av Vetgirig den 21 aug 2001]

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Bra inlägg Vetgirig :)

*tar fram pekpinnen*

RanXeroX;

Det första man får lära sig i *nix är att aldrig sitta inloggad som root annnat än när det är absolut nödvändigt.

Du ska skapa en vanlig användare under/direkt efter installationen som du använder för att utföra vanligt arbete med i ditt *nix.

Att klydda med KDE:s user manager så att du "råkar" ta bort gruppen "root" tillhör inte det "absolut nödvändigaste" ;)

------------------

"If you don't know what you need Windows NT for, you don't need it."
-- Bill Gates

Jo men , nu var det så här att jag skulle testa att lägga till användare med det grafiska verktyget ( inte så att jag inte gillar adduser ) och då var jag tvungen att har root rättighter,,,

//XeroX

------------------

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)