webForumDet fria alternativet

Nätverkskort

4 svar · 209 visningar · startad av Oakman

OakmanMedlem sedan juli 2001628 inlägg

Det är så här att jag precis börjat lära mig linux (mandrake) och jag är fet newbie. Jag har dock problem med att installera mitt nätverkskort. Det är ett vanligt RealTek 10/100 mbit kort och jag tycker det inte borde vara några problem, men trots att jag installerat skiten och konfat så funkar det itne. Jag har alltså bredbandsbolaget itnernet dvs "fast lina" och i windows loggar allt in automatiskt med dhcp (tror jag). Nån som kan hjälpa mig?

MuzzafarathMedlem sedan apr. 20002 487 inlägg

Förmodligen har du konfat det fel eftersom det inte funkar ;) Har en kompis med BBB, Mandrake ställde in det automatiskt för han (dock har han ett nätverkskort från 3Com). Lite mer detaljer skulle vara bra, till exempel vad för Realtek kort är det? 8139? Får du några felmeddelanden vid installationen? Vad är det för version av Mandrake?

------------------
Serva electiones tuas ut desineris et redi ad investigationem.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

[Redigerat av Muzzafarath den 27 jul 2001]

Jepp, jag tror kortet är ett 8139. Grejen är att jag inte får några felmeddelanden, datorn uppför sig bara som jag vore offline. Jag vet förstås inte om jag konfat det rätt. Eftersom BBB bara ger support i Win 95/98/Nt/00/Me och inte i linux så är jag inte säker på vilka inställningar man ska ange som t.ex. ip etc eftersom det utdelas automatiskt i windows (dynamiskt ip)... så problemet ligger antagligen i konfigurationen tror jag.. :l

------------------
//Oakman

MuzzafarathMedlem sedan apr. 20002 487 inlägg

Okej, loggga in som root, och ta fram en terminal (t.ex. xterm). Skriv in detta och tryck på enter:

<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600">
modprobe rtl8139

Får du något felmeddelande? Om inte, skriv detta och tryck på enter:

<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600">
netcfg

Leta dig fram där (vet inte riktigt hur netcfg i Mandrake funkar) och se om du kan ställa in "DHCP" för "eth0".

------------------
Serva electiones tuas ut desineris et redi ad investigationem.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Okej, ska pröva det senare. Har inte linuxburken inkopplad för tillfället... men tack så mycket :)

------------------
//Oakman

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)