webForumDet fria alternativet

Installera, hur ?

10 svar · 218 visningar · startad av Nicrosoft

NicrosoftMedlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Jag har ett gammalt lik jag tänkte prova Linux på.. Jag har startat den med win98 startdiskett (kan inte starta från cd) och letat och provat olika saker i /dosutils på skivan (Red Hat 7.1 som föjde med Datormagazin). Inget funkar :( :l Hur gör man ?? :r :q

------------------
// Niklas

"There is no guarantee that this message has been read or understood."

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Kör rawrite från skivan (dosutils/rawrite.exe)och skapa en bootdiskett för installationsprogrammet.

I rawrite-prompten väljer du: ../images/boot.img till a: (du har då slängt in en tom diskett förhoppningsvis).

------------------
Ancilla, face mea laganum!

Thx, nu har jag en fungerande startdiskett.. När jag startar med disketten och väljer sätt att bota på så funkar det så långt att "initrd.img"och "vmlinuz laddas. "Uncompressing Linux.. OK.booting the kernel" kommer fram, sen händer det inte ngt mer, prompten bara står och blinkar.... Jag har provat att bota med grafisk, text och linux dd. Skall man ändra ngt så att cdspelaren hittas ? Nu verkar det inte som om installationen letar på skivan.

------------------
// Niklas

mysko

För även om den inte hittar cdrom rutinerna bör du få ett läge där du kan ange vart drivrutinerna till cd:n finns om de inte hittats direkt.
Då får du skapa ytterligare en diskett med rawrite men med ../images/drivers.img som source.
Den disketten sätts in efter bootningen från den första disketten, men som sagt... du bör hamna i ett läge där du uttryckligen får ange att drivrutinerna finns på disketten.

Du kanske får göra en ny boot.img ?

------------------

Nu har jag provat att göra en ny startdisk. Eftersom win98startdisken lägger en ramdisk som flyttar cd:n så har jag även provat att göra en på en annan dator där jag kopierade in filerna på D: först så att det skulle se ut som på "liket". Det funkar fortfarande lika "bra" :OO :OO :OO

------------------
// Niklas

OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 861 inlägg

Boota upp på din WIn98-startdiskett, gå in i dosutils på RedHat-skivan och skriv autoboot.

Har provat det oxå men det hänger sig på samma ställe....

------------------
// Niklas

OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 861 inlägg

Det kan vara så att skivan är paj.

Kan det vara nåt trams med BIOS då?
(IRQ konflikt tänkte jag närmast)
Prova att sätta bios till default och avaktivera pnp. Eventuellt kan du kolla om du kan ställa IRQ:n på kortena manuellt, flytta runt dem etc... grafikkortet kanske inte stöds av linux?
För som jag ser det (men jag är definitivt ingen guru), verkar det vara antingen en hårdvarukonflikt eller fel på skivan.

------------------

Nu har jag provat att:
Sätta bios default.
Ta ut ljudkort ISA, nätverkskort PCI.
Satt bios default igen.
Tagit ut minnesmoduler i omgångar.
Satt bios default igen.

Snart blir det slägga :)

------------------
// Niklas

Kanske är fel på skivan iaf.
Maila DMZ och klaga! Du kanske får en ny.

------------------

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)