webForumDet fria alternativet

tripple boot - lilo?

7 svar · 244 visningar · startad av Bitstate

BitstateMedlem sedan nov. 2000432 inlägg

Nu skall det lekas, då jag har haft skumma problem med att få mitt stb grafikkort att funka med xfree86 3.3.6 och 4.0.2 tänker jag slänga in det på min andra dator (med ett tnt2 kort i). Men då blir det till att fråga lite.

Den datorn kör just nu win98 och win2k med win2k's "dual boot" - Hur slänger jag då in slack?, kan man lägga lilo på mbr (gillar win2k det?) eller kan man kanske få win2k's bootmanager att boota linux?

partitionerna är så här för tillfället

c - fat32 (win98)
d - fat32 (det är den jag tänker plocka bort för att göra swap och linuxpartition av)
f - ntfs (win2k)
g - ntfs

alla dessa är egentligen samma hårddisk, e var innan cd-romen (blev nyligen h då e numera är ett hårddiskkasettrack).

några smarta ide'er?

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Jepp, det skall gå att lägga LILO i mbr.

I lilo kan du då välja mellan Linux och Windows, om du väler Windows så kommer Windows bootmanager upp och du kan välja w2k eller win98.

Vet inte om W2K's bootmanager kan boot linux, men jag tror inte det.

//GunnarD

------------------
If you can't convince them, confuse them.

Peter_BMedlem sedan apr. 2000642 inlägg

hmmm.. jag har för mig att den faktiskt klarar av det, men jag kommer inte ihåg säkert

------------------
PeterSign v 2.3.36

tackar :), som jag förstår det crashas inte win2k's bootmanager av att mbr ändras?

vad jag vet är att man kan ta lilo's mbr och spara till en fil och sedan låta win2k's bootmanager boota linux, *men* datorn jag sitter vid har ingen floppy så det blir trubbel med att få fatt i en lilo mbr.

Btw, är det lilo sparar i mbr en "generell" bootloader eller har den info om vilka partitioner som är vad där? , jag kan nämligen få fatt i lilo's mbr från min andra burk *men* där är ju partitionerna helt olika.

VetgirigMedlem sedan nov. 2000199 inlägg

Lilos mbr ???

När du befinner dig i linux så är det bara att köra programmet Lilo så kommer det automatisk att lägga in sig i MBR om du konfigureray programmet att göra det.

Du kan inte flytta denna konfigureringen från en dator till en annan efterom informationen där är väldigt beroende av hur dina diskar är konfigurerade.

------------------
Anders Lindbäck,Igiro Internet Giro

har nu hittat all info jag behöver, enda gången win2k/win98 mekar med mbr är om man uttryckligen säger åt fdisk att göra det (fdisk/mbr).

vad som är förvirrande är att mbr inte är samma sak som bootsektorn.

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Sanning med modifikation.
Om man kör ett sp kan det hända att informationen i mbr skrivs om. Eller om man kör en rep genom konsolen i w2k.

------------------
Ancilla, face mea laganum!

gaeh!.. spana in http://program.webforum.nu/wf/Forum11/HTML/000733.html

.. så kul skulle vi inte ha ;)

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)