SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg Får problem när jag försöker få min bärbara PC (win98) och min stationära (RH7) att prata med varandra.
När jag startar upp linuxburken får jag upp ett felmeddelande som lyder:
<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600">eth0: transmit timed out, Tx_status 00 status 2000 Tx FIFO room 1536
Får dessutom ingen indikatordiod tänd på den port i hubben som jag kopplat in burken på.
Eftersom jag är en gröngöling på detta vet jag inte var jag skall börja felsöka. Nån som kan sparka mig i rätt riktning?
BitstateMedlem sedan nov. 2000432 inlägg är rätt grön jag med på linux, men det verkar som om din linux burk inte ens har igång tcp/ip stöd eller nåt liknande (iså fall skulle ju huben lysa, eller den borde ju lysa i vilket fall, bara datorn är på så...).
testa att pinga burkarna från varandra, tror inte ens du kan det... kan vara en bra ände att börja i :)
Peter_BMedlem sedan apr. 2000642 inlägg det måste i princip vara något problem med ditt kort eller dess inställningar.
om du kan, prova med ett annat nätverkskort, samt kolla runt bland dina inställningar för kortet... I/O och IRQ och sånt. stäng av plug and pray-läge om du kan för kortet.
ditt problem har ingenting med samba att göra, utan problemet är att linux inte får igång kortet.
när du tror att du fixat det, prova att pinga den andra datorn så märker du om det funkar eller inte.
------------------
PeterSign v 2.3.36
SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg Peter_B: Du har så rätt. När datorn bootar får jag upp ett felmeddelande vid initialiseringen av eth0: insmod eth0: failed.
Kan detta bero på att det är nåt fel på nätverkskortet eller är det nån inställning jag missat?
Har provat med diverse kernel modules, lagt till I/O port, lagt till IRQ. Allt detta från linuxconf.
Några andra tips?
------------------
Den som dricker själv har bara sig själv att fylla
RickardMedlem sedan maj 2001287 inlägg vågar man fråga dig vad du har för nätverkskort?
Jag är relativt grön på linux, men jag vet att linux inte alls stöder så väldigt många nätverkskort.
Själv fick jag byta kort 10 ggr innan jag lyckades hitta ett kort som linux kunde bråka med å få å fungera.
Det kort som jag använder är ett 3com 900B.
Det fungerar utmärkt.
3 av dom som jag tidigare försökt med är ett D-Link 530Tx (tror jag det hette)
ett NE2000 kompatibelt (noname altså) och ett intel pro tror jag att det hette.
Inget av de tre fungerade.
Den provade jag ett antal till, men jag kommer inte ihåg vad de hette.
SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg Det kortet jag har är ett 3Com 3C509. Det ska, enligt HOWTO dokumentet och RedHats hemsida stödjas. Har fått tag på ett annat kort som jag tänkte prova när tid finnes...(Inatt förmodligen.)
Det verkar som om det är PnP som spökar. De instruktioner jag hittat hänvisar till att man skall stänga av PnP via Dos baserad utility innan Linux installeras. Nån som vet hur jag löser detta när jag redan har Linux i burken?
Stavas lösningen ominstallation? :)
------------------
[Redigerat av SDCd den 18 maj 2001]
OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 861 inlägg Nej.
Lösningen heter en bootdiskett med 3c5x9cfg.exe på.
Finns på en av drivrutinsdisketterna till kortet. Kolla på 3Coms site.
SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg Tack för svaret. Har i förberedande syfte redan laddat ner exe-filen.
Hem till kammaren och böka :)
------------------
RazofishMedlem sedan sep. 2000780 inlägg Lite andra saker du kan kolla:
1. Har du kompilerat kärnan någon gång?
2. På vilken sätt laddar du kortet, modul / inkompilerat i kärnan?
3. Om det är en modul kan du ju alltid leka i filen /etc/rc.d/rc.netdevice (Slackware) med irq= och i/o= (Såg att du testat detta, men det finns många alternativ) ;)
4. Hur är det ställt i BIOS? Stäng av allt som heter Plug and Play, det brukar vara en orsak!
------------------
- Razofish a.k.a. Per
SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg Tänkte bara meddela att det mycket riktigt var PnP som spökade.
Löste sig dock med 3c5x9cfg.exe.
Efter detta var det inga problem att få igång kortet.
Tack för alla tips och förslag!
------------------
SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg Har problem att få detta med samba att funka.
Problemet för tillfället är att jag inte får upp nåt nätverk i win98 burken. Jag kan pinga linuxburken med IP-adress, men inte via namn.
Jag har idétorka... Tycker jag provat det mesta.
Nån med några sköna felsökningstips?
------------------
SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg Verkar som det löste sig med att ta bort alla regler vad gäller ipchain. Ett område som jag inte har givit mig in på än.
Vad jag tror är att jag satte för hög säkerhet vid installationen av RH7.1 och sen glömt bort det....
------------------