Jag sitter från min Windows burk och har en session via SSH till en Linux burk med Mandrake 8 och jag har en X-Server på min dator, X-Win32 är det och jag undrar när jag skriver in "export display=213.65.6.17:0" i linux så hackar den upp sig och efter 2 minuter står det Connection reset by peer fast jag har root access!
Hur kan jag skriva så att det funkar på min burk och hur gör man en session med X-Win32 egentligen!
X-Win problem...
5 svar · 187 visningar · startad av matthiaz
Om du har någon brandvägg mellan burkarna, har du då öppnat den för X-tunneling?
------------------
skaparen av allt som är mjukt och luktar lavendel
[Redigerat av sgtpepper den 02 jun 2001]
Jag vet inte vad Z-tunneling är men det är en brandvägg på den datorn jag ssh:ar till ja!
Hmm, nja, jag tänkte nog fel. X-trafiken går ju via SSH-porten och den har du ju tydligen öppen så det kan inte vara felet.
------------------
skaparen av allt som är mjukt och luktar lavendel
Nu har jag ingen erfarenhet av att använda X-Win32 via SSH, men normalt sett när man tunnlar X via SSH så skall man mig veterligen inte behöva sätta någon $DISPLAY. Det tar SSH hand om.
------------------
Robban < robban@lipogram.com >
Robban har helt rätt, om man kör ssh behöver man inte sätta display det sköts helt själv.
Sen till X-Win32 som inte stöder ssh utan kör okrypterat via olika r-servrar. Jag använder en ssh-klient (den som finns att hämta gratis på www.ssh.com) tillsammans med X-Win32 och fungerar kanon.