Tänkte uppgradera till rh7.1... men det slog stopp direkt då den inte hittar lämpliga scsi drivisar... har testat att erbjuda de som adaptec hade att erbjuda men... nada!
Adaptec aec6710s och det är till cdromen.
Då det funkade klockrent med den disten jag har nu (6.2) så blir jag lite förbryllad... hörde sen om fler som haft liknande strul och mer därtill med 7.1 så är det nån större mening med att uppgradera eller ska jag kolla efter en annan dist?
Kör bara med gratis varianter :e
hmm... det brukar vara en hel del som försvarar sina distar och kommer med förslag men nu verkar det lugnt...
Själv hade jag tänkt testa Debian för att eventuellt ha som arbetsmaskin framöver. Har hört en del pingviner som uttryckt sin belåtenhet över den :)
Har alltid haft Slackware som serverdist och har precis testat den som desktop men vet inte riktigt om jag kan rekommendera den för gemene man.
Hr. Volkerding skyndar tämligen långsamt med uppdateringar av disten, vilket gör att den kanske inte är så attraktiv för desktopanvändaren.
Men det finns ju en hel del distar att ladda hem så det är väl bara att testa :)
Fast det brukar ju gå att köpa en skiva för mer eller mindre självkostnadspris.
Men nog är det märkligt att en nyare dist (RH7.1) inte accepterar samma hårdvara som en några snäpp äldre (RH6.2)... :(
Min undran var nu mest om jag missar nåt väsentligt förutom USB-stödet av att inte uppgradera hela disten. Tar gärna emot ett konkret tips om hur få till 7.1:an (gratis disten som följde med DMZ). Går det t.ex att peta in drivisarna från 6.2 disten i en diskett och använda dessa? Eller är det inte värt besväret pga andra problem?
stora skillnaden är väl att 7.1 använder 2.4-kärnan... vilket innebär förmodligen att dina drivisar för 6.2 inte funkar (2.2-kärnan).
det är kanske därför ditt kort inte funkar, eftersom ingen brytt sig om att fixa till drivisarna så att dom funkar? iofs tycker man att adaptec borde vara ganska bra på det... det kanske finns nått på deras sida för 2.4-kärnan?
Efter en koll på bugzilla fanns det bara nyare kort med på listan.
Tänkte att nån kanske hade tips förutom hänvisningar till adaptec eller redhat... ;)
Hej.
Det finns en ny dist som bygger på Debian, Progeny heter den.
Den är förmodligen mer lämpad som arbetsstation då den innehåller tex XFree86 4.0.2 redan från början.
Jag körde Debian på min laptop en tid och kan väl inte säga annat än att jag var mycket nöjd... = )
jo.. RH7.1 verkar fungera bra .. jag har iofs inget krånglande scsi kort. Jag hade däremot ett annat problem för.. det var så att INGEN dist stöde mitt moderkort ( AbitBE6II med Hpt366 för disken ) förutom en konstig redhat version, Gentus Linux. Så nu är jag nöjd att Jag kan köra Linux äntligen. Den enes bröd den andres död :-) inte ditt scsi kort men mitt moderkort.