Hej, har konfigurerat enl. anvisningar på www.linuxheadquarters.com/howto/networking/netcfg_ethernet.shtml
Gick in på /lib/modules/2.2.14-5.0/net och fick upp en diger lista med moduler/drivers för ethernet-kort. Vet tyvärr inte vad den jag ska använda heter. När jag installerade Red Hat 6.2 hade jag inget nätverkskort. Står på sidan att man kan klura ut vilket kort drivern/modulen är för genom att kolla början på källkoden. Källkoden finns enl linuxheadquarters i /usr/src/linux.2.2.14/drivers/net (OBS 2.2.14 refererar till den kernel jag har). Tyvärr har jag inte denna mapp. Har inte ../drivers/
Har ingen lust att installera om för att red hat ska hitta mitt nätverkskort. Mitt kort heter D-Link DFE-530TX PCI Fast Ethernet Adapter (Rev B).
Hm, har inte rödluvan något som heter "netcfg" eller "netconfig"?
annars ska väl "superprobe" finnas med i distron?
dvs han probar all hårdvara och laddar (förhoppningsvis) rätt modul.
------------------
"Develop for it? I'll piss on it."
Microsoft CEO Bill Gates, about developing
applications for Steve Jobs' NeXT Computers -
which led to the demise of NeXT in 1993.
Kör man Linux bör man känna till sådant, ska inte behöva skrivas.
------------------
"Develop for it? I'll piss on it."
Microsoft CEO Bill Gates, about developing
applications for Steve Jobs' NeXT Computers -
which led to the demise of NeXT in 1993.
Tack för det. Det som händer är att OS:et inte känner igen kommandot, dvs inget händer. Seriöst, är det ingen som har ett D-link 530tx? I så fall kan ni väl msg:a vilken modul ni kör.
Har testat med linuxconf istället för bluffen netcfg (funkar obra). Problemet kvarstår med vilken modul som ska initieras (jag följer slaviskt instruktionerna på www.linuxheadquarters.com/howto/networking/netcfg_ethernet.shtml). Man stoppar ju nätverket först med:
1. /etc/rc.d/init.d/network stop
2. Manuellt ladda modulen (driver för nätkortet) genom att utfärda /sbin/insmod ne2k-pci där ne2k-pci ska vara min specifika modul. Jaha, jag vet ju tyvärr inte. Forts: denna modul ska finnas i /lib/modules/2.2.14-5.0/net mappen för att lsmod ska hitta den.
3. Verfifiera att modulen laddats ordentligt genom att /sbin/lsmod
4. aktivera eth0 device genom /etc/rc.d/init.d/network start
5. använd netcfg för att konfigurera dina nätverksinställningar. Här kan jag kanske anv. linuxconf istället.
Har nu försökt få igång nätverket på 2 sätt (A och B nedan):
A. Linuxconf -> Basic host config -> eth 0 - bredvid denna finns en pil. Hur får man konfigurera eth 0?
B. Jag har testat stoppa nätverket 1) /etc/rc.d/init.d/network stop
detta tar ner ppp (vad ska man ha det till?) och eth0
2) sen tar man /sbin/insmod via-rhine vilket är modulen för mitt nätkort. Se http://www.scyld.com/network/ethercard.html
Trams blir resultatet. via-rhine ger:
/lib/modules/2.2.14-5.0/net/via-rhine.o: init_module: Enhet eller resurs upptagen
verifiera att modulen laddats genom /sbin/lsmod - givetvis inte
aktivera eth0 device genom /etc/rc.d/init.d/network start - ingen större ide
Allt gjordes i konsolen (CTRL+ALT+F1). /etc/inittab är 3.
Jag har ett D-Link DFE-530TX. Jag var tvungen att kompilera uppdaterade drivrutiner från scyld.com. Kolla på Linuxnewbie.org, Message Board, How I Did it, "How I got my D-Link DFE-530TX working".
------------------ Man behöver inte åka till USA för att hitta dumma människor!