webForumDet fria alternativet

Halverad hårddisk

2 svar · 200 visningar · startad av johan.olsson

johan.olssonMedlem sedan juli 200064 inlägg

Oj, har råkat ta bort(?) 2 GB från min hårddisk.
Följande senario utspelade sig:
Tänkta att jag skulle lägga in redhat 6.2. Formaterade då hårddisken och la in de. Kom på efter ett tag att jag inte alls ville ha Linux, bootade då upp från skivan, gick in i diskdruid och tog bort alla partioner. Startade om datorn och la in win 98. Döm om min förvåning när min HD bara är 4 GB..(den var tidigare 6.4GB)
Bootade upp med linux skivan igen, men de finns bara en partion, som är 4 GB, men under står det: totalt 6.4GB..(hmm??)
Hur göra för att få tillbaka min 2 GB??
Behöver svar snarast.

nanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg

Fdisk?

------------------
-----BEGIN GEEK CODE BLOCK-----
Version: 3.1 decoce
GCM/MU/IT$>AT d--- s: a-- C++$ UL P-- L++>++++ E W+++>$ N o-- K- w O- !M V?
PS++ PE- Y+ PGP-@ t+ 5 X+++ R* tv- b++ DI D++ G+ e* h++ r++ y+**@
------END GEEK CODE BLOCK------

BitstateMedlem sedan nov. 2000432 inlägg

inget skumt alls, helt normalt faktist.

för att förtydliga det hela lite, vad du har gjort är att du tog din hd på 6.4gb och använde 2gb för att skapa en ny partition. Partition är en del av hårddisken och gör att du tex kan som mig i windows/dos ha både enheterna c och d som ser ut som två helt vanliga hårddiskar men de är ändå på samma.

Vad du nu har är en partition på 4gb samt 2gb "oanvänt" diskutrymme, med fdisk kan du tex skapa ytterligare en partition på hårddisken av de 2gb:en (eller 2st partitioner på 1gb var, eller 4 på 500mb 5st partitioner på 400mb var etc etc), denna kommer då att visas som en egen hårddisk.

Möjligt att partition magic kan lägga till de 2gb'en på din 4gb partition, men går det åt helsicke så gör det verkligen det. Själv mekar jag bara med tomma partitioner för säkerhets skull :)

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)