Här är några frågor om emacs:
1. Är det möjligt att stänga en buffer med tangentbordet? Lite krångligt att behöva gå upp i Files och sedan klicka på "Kill Current Buffer" för att stänga den.
2. Hur kan jag använda C-u kommandot för att skriva ut siffror? Jag kan ju inte göra C-u 10 1 (emacs tolkar ju detta som att den skall skriva 10 mellanslag, och inte 10 ettor).
3. I Help -> Options vill jag alltid ha "Global Font Lock (highlights syntax)" på. Nu måste jag klicka för den varje gång emacs startar. Hur fixar jag detta?
4. Om jag har "delat upp" en fil i två delar (eller hur jag nu ska förklara det) med C-x 2, hur kan jag växla mellan de fönstren utan att använda musen?
5. Meta tangenten på mitt tangentbord är visst Escape. Problemet med denna är att den funkar inte riktigt som Ctrl... Jag kan till exempel hålla inne C-v för att scrolla ner många sidor, men jag kan inte hålla in M-v för att scrolla upp, den scrollar bara upp en skärm om jag håller inne den, så jag måste alltså hålla på att släppa/trycka ner ESC hela tiden (jo, jag vet att Page Up och Page Down funkar lika bra :e).