Kanske detta kan vara till hjälp:
http://www.redhat-linux.com/system/partitioner.shtml
------------------
//sberg
6 svar · 267 visningar · startad av AndreasC
Jag är väldigt nyfiken på Linux. Jag har testa det förut med då gjorde jag en partionslös installation vilket jag senare har fått lära mig inte är så lyckat. Jag vill nu återta mitt försök med att installera Linux med jag fattar NADA av detta med partioner. Jag har läst olika diskutioner om detta men jag förstår inte så mycket mer för det. Jag har fattat att man ska använda PartitionMagic för att underlätta rejält för sig men jag har tyvärr inte råd att köpa det. Jag har en skiva med RedHat 6.2 från PC+ och jag har kört installationsprogrammet flera gånger men förstår inte detta med partioner. Jag har EN hårddisk med förinstallerat Win98 så det är det enda systemet som jag har, har således vad jag vet bara en partion. Enligt Disk Druid i installationen så tar denna partion upp hela utrymmet på hårddisken, så det verkar inte vara möjligt att göra en ny partion för Linux såvida jag inte tar bort den redan befintliga och lägger till den på nytt. Ifall jag gör detta så kan jag alltså ange ny storlek för windowspartionen och därmed göra plats för en ny Linux partion. Men vad jag fattar så raderar jag då windows och alla program och filer som jag nu har på disken, och det vill jag naturligtvis inte göra. Det verkar således som PartitionMagic är det enda alternativet för mig, eller?
Jag har också hört att man ska skapa flera partioner för Linux, /boot och allt vad det heter, men detta kan jag kanske diskutera med er här på forumet efter att jag fått ordning på mitt problem med att krympa min Windows partion då jag måste få plats med Linux. Jag är totalt bortskämd med Windows och fattar NADA av DOS och andra kommandobaserade system, begriper dock något mer av Linux.
Kanske detta kan vara till hjälp:
http://www.redhat-linux.com/system/partitioner.shtml
------------------
//sberg
Nej, jag orkar inte med detta! Det är för omfattande. Har suttit hela kvällen och försökt att sätta mig in i detta och jag har gjort lite förberedelser mm för att sedan kunna minska windowspartionen med fips. Ju mer jag läser ju mer invecklat blir det och ju mer trasslar jag in mig. Jag förstår visseligen vad jag läser men jag orkar bara inte göra det som står. Jag vågar heller inte göra det eftersom jag är rädd att något går fel. Eftersom jag har förinstallerat Windows så har jag ingen möjlighet att återinstallera det ifall något går fel. Jag vill inte stå där med antingen bara Linux installerat eller en helt obrukbar hårddisk. Jag läste också i dokumentationen för fips att vid en partionering så kommer alla enheter utom c att tillägnas nya beteckningar. D blir E och så vidare, och detta vill jag inte.
Jag funderade på om man kanske skulle kunna köpa en till hårddisk med förinstallerat Linux på. Är detta möjligt? I sådana fall kan man ju lämna hårddisken med windows orörd och sedan ha en extra hårddisk med Linux. Vid boot kan man sedan välja mellan de båda OS'en med Lilo. Det skulle vara kanon.
Kanske någon kan installera Linux på en hårddisk så att det är klart att köra och så sedan sälja den till mig, så är det bara att sätta in den och låta Windows eller Linux eller vilket os det nu är, hitta den nya hårddisken och installera den. Hur man sedan konfigurerar Lilo är kanske inte så lätt att tala om dock. Skulle detta kunna fungera i praktiken?
Jag läste också i dokumentationen för fips att vid en partionering så kommer alla enheter utom c att tillägnas nya beteckningar. D blir E och så vidare, och detta vill jag inte.
Det är tyvärr omöjligt att komma ifrån.
Att stoppa in en ny hårddisk med linuxförinstallerat och tro att det funkar kommer inte fungera heller. Lilo måste ligga på den första hårddisken (dvs. c:\> ) för att det ska fungera.
Så du får allt installera själv. Personligen så tycker jag att det är bra. Du lär dig mkt om din dator när du gör det.
Du kommer förmodligen vilja leka lite med ditt linux och så. Inte ha den som en intranetserver och gateway som jag.
Isf föreslår jag att du köper en liten hårddisk av en kompis (4Gb räcker) och väntar på Mandrake 8 eller Redhat 7,1 (det förstnämda är bättre om du skaffar för det är kompilerat för Pentium och inte 386or som Redhat är). Dom kommer levereras med den nya kärnan. Den stöder saker som USB och annat som svensson användare har mer andvändning för mkt bättre
------------------
"Information wants to be free -- because it is now so easy to copy and distribute casually -- and information wants to be expensive -- because in an Information Age, nothing is so valuable as the right information at the right time."
- John Perry Barlow
Ok, då vet jag. Men jag tror att PartitionMagic skulle underlätta en hel del. Finns det att ladda ner någonstans? Ifall någon har en kopia, kan du inte snälla, lägga upp den på en server för nedladdning. Jag bara måste ha det. Ja, jag vet att det är ett betalprogram men jag precis som så många andra, bryr mig inte.
Ja, jag vet att det är ett betalprogram men jag precis som så många andra, bryr mig inte.
*Hrmmff* ...jag pyntade 700 spänn för PM 6.0, så det kan du gott göra också om du nu så gärna vill ha Linux på disken.
Alt. är att blåsa rent och partitionera "rätt" från början.
------------------
"...the number of UNIX installations has grown to 10, with more expected..."
- Dennis Ritchie and Ken Thompson, June 1972
har för mig att redhat vid installation kan partitionera "ner" windows partitioner om dessa är "tomma i slutet".
dvs, gör tillräckligt med minne fritt, kör defrag och sedan installationen så tar den det fria minnet (så pass mycket du anger) och gör en partition av det.
allt meck med befintliga partitioner är dock alltid en risk.
annars en bra ide', ta och gör en win98 boot disk, och stoppa i en ny hd. Lägg in linux på den. Lilo kommer då visserligen att lägga sig på C: *men* skulle nåt gå fel kan du då starta med bootdisken och köra fdisk /mbr så plockas lilo bort och allting fungerar igen :)
[Redigerat av Bitstate den 22 mar 2001]