webForumDet fria alternativet

gpg-kryptering

9 svar · 427 visningar · startad av bughawk

bughawkMedlem sedan juni 20001 839 inlägg

Jag läste i man-sidan och testade, men det ville sig inte att kryptera några filer med gpg...

Så hur gör man för att kryptera några ynkliga textfiler?

------------------
/ bughawk < bughawk at chello.se >

"Visst är det många som använder Windows, det är många som tittar på Bingolotto också."
- Martin Lindhe

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Först skapar du ett nyckelpar med växeln --gen-key och sen krypterar du en fil med:
gpg --encrypt <filnamn>

och dekrypterar den med:
gpg --decrypt <filnamn>

Lätt som en plätt :)

------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny

Det var så jag gjorde förut, men då gick det inte...

Men nu fungerade det iaf. Tack! :)

------------------

"Visst är det många som använder Windows, det är många som tittar på Bingolotto också."
- Martin Lindhe

Förresten,

Själva grejen med krypteringen är ju för att jag ska bränna filerna på en backup-cd.

Vilka filer förutom de krypterade textfilerna måste jag spara?

------------------

- Martin Lindhe

Inga andra filer.

Din privata nyckel skall du förvara säkert, förslagsvis på en diskett som du har inlåst någonstans (t.ex bankfack om det rör sig om relativt hemliga uppgifter) och absolut skilt ifrån de krypterade filerna.

Förvara även din "pass phrase" säkert och inte tillsammans med den privata nyckeln (helst enbart lagrad i huvudet :))

------------------

[Redigerat av sgtpepper den 12 feb 2001]

1. Behöver man inte både den privata nyckeln och pass phrase för att dekryptera informationen?

2. Kan man återskapa sin privata nyckel, eller går den krypterade informationen förlorad ifall man "tappar" nyckeln?

------------------

- Martin Lindhe

Behöver man inte både den privata nyckeln och pass phrase för att dekryptera informationen?

Jo, du behöver båda. Därför skall du inte förvara dom tillsammans. Får någon tag på din nyckel samt din passphrase så är det ju bara för dom att börja läsa dina filer. Får någon tag på din nyckel men inte din passphrase så är det illa nog.

Kan man återskapa sin privata nyckel, eller går den krypterade informationen förlorad ifall man "tappar" nyckeln?

Jepp, då är det bara att kavla upp ärmarna och börja med kryptoanalysen, borde ta några år. :e

------------------

Okej, tror att jag är med...

Jag ska alltså spara den krypterade informationen på hemligt ställe A, nyckeln på hemligt ställe B och pass phrase på hemligt ställe C?

(Jag tror att jag gör så att jag förvarar textfilerna på diskett, nyckeln på disk (med backup som göms någon stans) och pass phrase i huvudet.))

------------------

- Martin Lindhe

Jepp, så skall det vara :)

Men om jag vore dig så skulle jag, om det är viktiga "hemligheter", spara nyckeln på diskett och textfilerna på hårddisken.

Om någon tar sig in i din dator och får tag på dina krypterade filer utan nyckeln så är inte det så farligt, det är antagligen så att inte ens NSA har resurser nog för att knäcka dom (men man vet aldrig), om någon däremot får tag på din privata nyckel så är det mycket värre.

------------------

Okej, tänkte inte på det. :)

Men jag kommer nog att ha filerna både på hd:n och på backupdisketter/cd:s.

Det är liksom inga statshemligheter, bara några dagböcker...
Tror inte att någon som skulle vilja läsa dessa har några direkta kunskaper inom kryptoteknik... ;)

Tack för hjälpen, förresten. :)

------------------

- Martin Lindhe

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)