webForumDet fria alternativet

linuxbuch

7 svar · 321 visningar · startad av orvar

orvarMedlem sedan feb. 2001105 inlägg

Jag har aldrig använt linux och vet "ingenting" om det, men ska försöka mig på det när nya datorn anländer snart. Vilken linux bok bör jag då införskaffa? Det är alltså viktigt att boken även tar upp det allra enklaste och förklarar grundligt. Men den bör även gå in på mer avancerade saker ju längre in man kommer. Info om Apache skulle heller inte vara fel. Boken måste vara på svenska.

Jag sökte lite bland tidigare inlägg och såg att nån tipsat om "Linux för alla". Det var i oktober, är det fortfarande den som gäller?
Tack! :)

MuzzafarathMedlem sedan apr. 20002 487 inlägg

"Running Linux" av Matt Welsh.

KimMedlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Det finns väl flera böcker att välja mellan. "Linux HOWTO" finns på svenska i alla fall.

------------------
Jag är hellre rik än dum

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Det här är mitt tips för absolute beginners på Linux;
http://butik.pagina.se/FB_Produkt.asp?art=20595

"Linux för Alla" rekommenderar jag inte, det är nämligen Jesper Ek som är författare till den boken ...*ryser* ;)

------------------
Du har ändrat muspekarens position på skärmen, för att ändringarna ska träda i kraft måste du starta om din dator -vill du starta om din dator nu?
[JA]****[NEJ]

nanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg

Inget ont om Jesper Ek. Jag tog mina första steg in i linuxvärlden med hjälp av den boken ;)

*för att sedan inse att boken var skit*

*dock så tycker hag att kapitlet om Samba är väldigt bra och lätt att förstå*

------------------

"Information wants to be free -- because it is now so easy to copy and distribute casually -- and information wants to be expensive -- because in an Information Age, nothing is so valuable as the right information at the right time."
- John Perry Barlow

nanne.net

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

inget ont om Jesper Ek, men med tanke på hans windows böker hade valt en annan bok som inte skrivets av han... :x

------------------
MVH
/C
"The only source of knowledge is experience"
- Albert Einstein

[Redigerat av stoffe-2k den 05 feb 2001]

orvarMedlem sedan feb. 2001105 inlägg

Tack!
Ni har räddat mig från en (enligt er) dålig bok =)

the proclaimerMedlem sedan aug. 200088 inlägg

Orvar!

Ett förslag... :i
Kolla på ditt lokala bibliotek efter linuxböcker. Kanske där finns några, och då kan du ju bedöma vilken som passar dig bäst...

Ang. Jesper Ek:
Hur många böcker har den snubben skrivit???

------------------
/Per Skoglund

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)