AgaithMedlem sedan jan. 2001191 inlägg Nu har jag i vanlig trial&error ordning micklat med passwd för att se vad som hände.
Följden är att jag inte kan logga in som root, och heller inte su'a mig nä jag är en annan användare.
Finns det något sätt att komma förbi detta och kopiera en "riktig" passwd il till "/etc" eller är det ominstallation som gäller?
nanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg http://www.linuxkurser.nu/glomt.pdf
------------------
"Information wants to be free -- because it is now so easy to copy and distribute casually -- and information wants to be expensive -- because in an Information Age, nothing is so valuable as the right information at the right time."
- John Perry Barlow
nanne.net
VetgirigMedlem sedan nov. 2000199 inlägg Undrar varför folk alltid vill installerar om allting för att lösa ett enkelt problem. (Retorisk fråga)
Det finns flera sätt att bli root:
- Boota om i single-user mode.
- Använd en 'rescue'-diskette för att bli root och sedan fixa /etc/passwd
Kolla in "man mkbootdisk"
Inte behöver du installaera om Linux - det gör man bara när man uppgradera ett system.
Slutligen: Editera aldrig /etc/passwd för hand!
------------------
Anders Lindbäck,Igiro Internet Giro
[Redigerat av Vetgirig den 06 feb 2001]
AgaithMedlem sedan jan. 2001191 inlägg Ok, skall kolla på de alternativen jag fått, tänkte väl att det fanns några sätt att lösa det hela på :)
Tackar
AgaithMedlem sedan jan. 2001191 inlägg Det funkade bra med att logga in som single-user.
Tackar