jompaMedlem sedan dec. 2000112 inlägg jag funderar på att använda linux på min nya dator istället för nån privatkopia av win 98, men jag kan inte komma på nån bra anledning för allt jag vill göra funkar bra i windows, skriva, göra hemmsidor, programmera i PHP, kolla på DVD-filmer, spela spel...
finns det nån anledning för mig att välja linux?
funkar alla dessa grejer i linux?
------------------
varje morgon går jag till skolan, och på eftermiddagen går jag hem
Peter_BMedlem sedan apr. 2000642 inlägg bortsett från att de flesta spel bara funkar i windows, så bör du kunna göra allt det där.
speciellt programmering och hemsideskapande blir mycket roligare i linux...
fast om du trivs med windows så tycker jag nog att du ska fortsätta med det.. - om det inte är trasigt, laga det inte -
------------------
PeterSign v 2.3.36
nanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg Eftersom php utvecklas nästan helt och hållet under linux så är det bara bra att programmera där under.
Dessutom så finns det oerhört flashiga tillbehör till linuxversionen som jag tror att man inte kan använda i windows.
Typ programmera flashanimeringar, använda ttf fonter i GD etc. etc.
Hemma så telnettar jag till min linuxserver och använder emacs :)
------------------
"Information wants to be free -- because it is now so easy to copy and distribute casually -- and information wants to be expensive -- because in an Information Age, nothing is so valuable as the right information at the right time."
- John Perry Barlow
nanne.net
Om Windows funkar bra och du inte känner för att prova nåt nytt för att se om det är bättre kan du lika gärna fortsätta med Windows...
jompaMedlem sedan dec. 2000112 inlägg om jag delar min hårdisk i två och lägger linux på den ena och windows på den andra, sen ändrar jag i BIOS när jag hellre vill köra win än linux och tvärtom,
skulle det funka?
kan man flytta information från de olika hårddiskarna i så fall?
------------------
Nej, så funkar det inte riktigt... Du delar disken i två delar och installerar LILO på MBR så att när datorn bootat får du ett val mellan Linux eller Windows... Ja, du kan flytta information mellan de olika partitionerna, Linux kan läsa och skriva FAT partitioner...
jompaMedlem sedan dec. 2000112 inlägg jag fattar ingenting,
men det är antagligen för att jag inte vet så mycket om linux
hur gör jag då om vi säger att jag har linux Redhat (bara som exempel) och så vill jag lägga in win2000 för att spela lite spel m.m. ?
vad ska jag börja med? (punktlista)
------------------
VetgirigMedlem sedan nov. 2000199 inlägg Först ser du till att partitionera hårddisken.
Sedan installerar du Windows och sist Linux. VId installation vägrar Windows att känna till linux vilket gör att man bör installera den först. Linux går bra att installerar fast man redan har WIndows installerat.
Du säger till Linux att installera LILO i MBR. När dator bootar så stannar den ger dig en prompt. Där kan du skriva in vilket OS du vill skall starta.
Har du tillräckligt med disk så kan du ha många olika operativsystem på datorn.
Det går dock bara att köra ett i taget.
------------------
Anders Lindbäck,Igiro Internet Giro