Varför linux?
10 svar · 372 visningar · startad av moozifer
Inget alls, jag betraktar tex FreeBSD som det tekniskt sett mest överlägsna OS som existerar idag -andra jävligt bra Unix är AIX, HP-UX och Solaris, men samtidigt känns Linux som en naturlig utveckling för/av Unix -mera "small-scale" server & desktop inriktat än vad traditionell Unix är. ;)
------------------
Du har ändrat muspekarens position på skärmen, för att ändringarna ska träda i kraft måste du starta om din dator -vill du starta om din dator nu?
[JA]****[NEJ]
[Redigerat av Reefer den 03 feb 2001]
Priset? (Jämfört med typ AIX, IRIX osv). Hårdvarusupporten på Intel sidan? (nVidia har ju t.ex. Linux drivrutiner för Geforce korten, Creative har Linux drivisar för SB Live! korten, osv...)
[Redigerat av Muzzafarath den 03 feb 2001]
Om man bara begränsar till Intel plattformen ja, men Unix körs ju traditionellt på andra plattformar.
------------------
Du har ändrat muspekarens position på skärmen, för att ändringarna ska träda i kraft måste du starta om din dator -vill du starta om din dator nu?
[JA]****[NEJ]
Om man bara begränsar till Intel plattformen ja, men Unix körs ju traditionellt på andra plattformar.
Om vi fortfarande diskuterar FreeBSD så skulle jag nog vilja påstå att Intel är den vanligaste plattformen även där. FreeBSD är f.ö. inte mer "UNIX" än vad Linux är (båda är "UNIX-lika" operativsystem, men inget av dem är, vad jag vet, ett "äkta" certifierat UNIX-operativ).
------------------
Robban < robban@lipogram.com >
Jao, men bland de flesta här skulle jag tro att det är Intel gäller faktiskt, och för de flesta här på wF är det nog viktigare att det finns drivrutiner för hårdvara som används på Intel sidan (t.ex. Geforce kort) än gamla bandstationer för Sparcstations ;)...
[Redigerat av Muzzafarath den 04 feb 2001]
Jag vet inte vad det är för inlägg ni svarar på, om ni läser det första inlägget så frågar han vad det är för fel på Unix och jag svarar att det är inget fel alls.
På viket sätt svarar ni på hans fråga?
FreeBSD är sett som Unix främst av den enkla anledningen att det bygger direkt på BSD-kernel och det gör inte Linux.
Den är dessutom mer POSIX kompliant än vad Linux är.
Att man lyckats med att installera RH7 på burken för att impa på polarna gör inte att man är nån expert i ämnet.
------------------
[JA]****[NEJ]
[Redigerat av Reefer den 04 feb 2001]
FreeBSD är sett som Unix främst av den enkla anledningen att det bygger direkt på BSD-kernel och det gör inte Linux.
Gör fortfarande inte FreeBSD till UNIX. FreeBSD är ett "UNIX-likt operativsystem". Liksom OpenBSD, NetBSD, BSDI. Och Linux.
Att man lyckats med att installera RH7 på burken för att impa på polarna gör inte att man är nån expert i ämnet.
Nähä? Och? FreeBSD är fortfarande inte UNIX.
------------------
Robban < robban@lipogram.com >
[Redigerat av Robban den 04 feb 2001]
"Vad är det för fel på andra bra unixsystem?"
Hoppas ni hade överseende med det där.
Om jag skulle omformulera det hela kanske jag skulle skriva något i stil med : Varför inte köra något annat bra unixsystem?
Som sagt, hoppas ni hade överseende.
Varför inte köra något annat bra unixsystem?
Visst, jag kör gärna AIX, det enda problemet är att jag inte riktigt har stålar nog att köpa en RS/6000-burk och betala licensen för AIX.
Linux är stabilt, snabbt och framförallt fritt. Det är ingen slump att IBM satsar miljarder på olika Linuxsatsningar fastän dom sitter på ett av de bästa Unix-operativen själva.
------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny
Att man lyckats med att installera RH7 på burken för att impa på polarna gör inte att man är nån expert i ämnet
Kanske just därför som Linux är så populärt bland oss dödliga. Det krävs inga större kunskaper för att installera det. :)
------------------
Jag är hellre rik än dum