webForumDet fria alternativet

Frågor, frågor, frågor...

4 svar · 322 visningar · startad av webbmannen

webbmannenMedlem sedan dec. 1999826 inlägg

Hoppas ni har tid för nu behövs er hjälp igen :)

1. Jag vet att jag ska ha apache. Antingen installerat eller på min cd som är fullspäckad med diverse program. Hittar dock inget med det namnet. Vad ska jag leta efter?

2. När jag lyckats få apache installerat och klart var ska då mina cgi-skript ligga? Är det möjligen i /usr/bin?

3. Vilket ftp-program använder ni andra? Skriv gärna den vanliga förkortningen så jag kan hitta rätt. Chansen är rätt stor att jag redan har det enligt ovan.

4. Jag har en vanlig Intellimus (= två knappar och rullkula). Rullandet fungerar inte. Hur/vad/var gör jag?

Räkna med fler frågor vad det lider ;)

/webb

------------------
Vem ska du göra glad imorgon?

MuzzafarathMedlem sedan apr. 20002 487 inlägg

1. Leta efter apachectl på din dator. locate apachectl. Har du apachectl är nog Apache installerat, starta den med /path/to/apachectl start. Har du den inte, borde RPM:en finnas på någon av skivorna, tror att den heter nåt i stil med apache-1.3.XX-i386.rpm. Annars är det bara att ladda hem från www.apache.org.

2. Där du har ställt in att DocumentRoot skall vara. /usr/bin är till för binärer som kommer med distributionen (dina egna binärer som du kompilerar själv ska du lägga i /usr/local/bin, om du nu vill ha någon sorts ordning ;)). Jag har min DocumentRoot satt till /www, men du kan ha den var du vill...

3. gftp.

4. Kör du XFree86 3.3.x? Skaffa i så fall IMWheel. Kör du XFree86 4.x finns det inbyggt stöd i den för scrollhjul... (Orkar inte dra upp konfigurationsfilen just nu bara, säg till om du behöver hjälp).

[Redigerat av Muzzafarath den 29 jan 2001]

Tack Muzzafarath,

Jag hinner inte så mycket just nu men jag hittade iaf gFTP :)

Det är dock rent bedrövligt med information för en ny användare. Jag har suttit och gissat mig fram till vad man ska göra :l Kom iaf så långt så att jag lyckades förstå hur man gjorde för att koppla upp sig mot sitt hotell. Men två frågor blev det kvar.

1. Hur sparar man informationen så man slipper skriva in den på nytt. Som det är nu så sparas bara värdnamnet inte id och lösenord.

2. Hur tar man bort ett värdnamn som man inte vill ha kvar?

/webb

------------------

MuzzafarathMedlem sedan apr. 20002 487 inlägg

1. Hmm, det vet jag inte :l Har aldrig behövt FTP:a så mycket...

2. Jag förstår inte riktigt frågan. Kan du förklara närmare? Menar du att du vill ta bort ett "bokmärke"? Gå in i Bookmarks menyn, välj Edit och ta bort.

Ang nr 2.

Nej inte bokmärken. Du vet där det står Värd, där har det nu sparats de två senaste platserna som jag kopplade upp mig till. Den ena vill jag ta bort men hittar inget sätt att göra det på :l

/webb

------------------

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)