webForumDet fria alternativet

redhat vs. slackware

6 svar · 294 visningar · startad av Peter_B

Peter_BMedlem sedan apr. 2000642 inlägg

När jag kommer tillbaka till sverige från australien om ett tag så tänkte jag installera om min linux-box, främst för att öppna ett litet test-webhotell på min 2mbit/s-lina.

vad är bra/dåligt med slackware jämfört med redhat?

jag har ju kört RH hittils och känner mig hemma där. bör jag prova slackware istället? egentligen så tycker jag att RH verkar bekvämast och enklast, men om det inte är för mycket utmaning så.. :)

------------------
PeterSign v 2.3.36

[Redigerat av Peter_B den 22 jan 2001]

nanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg

Jag ser inget i att köra en annan dist än den som man känner sig behaglig med. Det är ju samma OS i olika förpackning.

Trivs du med Rödluvan så kör den. Jag kör den av den enkla anledningen till att det är min chefs favorit och det är enklare att få hjälp av han då. Har provat Mandrake också men den gillade jag inte alls av nån anledning.

------------------

"Information wants to be free -- because it is now so easy to copy and distribute casually -- and information wants to be expensive -- because in an Information Age, nothing is so valuable as the right information at the right time."
- John Perry Barlow

nanne.net

[Redigerat av nanne den 22 jan 2001]

Peter_BMedlem sedan apr. 2000642 inlägg

okey, jag tror jag kör på RH då :)

jag har oxå provat mandrake, men var inte så nöjd... främst så tyckte jag att det gick väldigt segt, även fast alla libbar och annat visst ska vara kompilerat för pentium (till skillnad mot RH).

när kommer det en RH-dist som kör 2.4.x? eller finns den redan? såhär i exil-tider håller jag mig inte så uppdaterad :)

------------------
PeterSign v 2.3.36

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Det är som nanne säger, tycker du om RH ska du köra den, det är det som är great med Linux -valfriheten! -själv föredrar jag Slack -men det är jag! :e

En kvalificerad gissning är att SuSE och RedHat kommer med sina 7.1:or med 2.4 kernel inom den närmaste tiden, båda företagen är ju väldigt snabba med att anamma "bleeding technology" i sina distar! :)

Annars kan du ju ladda ner den själv och kompilera/installera :e

[Redigerat av Reefer den 22 jan 2001]

spazMedlem sedan jan. 200118 inlägg

Ja jag håller med att det är samma OS med olika fodral. Men att man skall ta i beaktning och tanke att det egentligen bara är kärnan som är grund stenen. Att man numera kan installera rpm paket i dom flesta Linux varianter tycker jag är en fördel. Men dom bör juh tankas hem i SRPMS SourceRPM:s som med det enkla kommando raden
rpm --rebuild paket.rpm gör att man slipper att man kör en trimmad 386:a (i386) som dom faktiskt verkar göra i Winbug systemen.
hmm. eller? nån som vet?
För det hade kanske varit en grej för lilla MS att ta med i nått Servicepack.
Att man faktiskt kan kompilera om alla system programen till tex sin pentiumII/III/IIII =)).. för att inte bara skrämma upp sin 386:a =)

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Det var som jag trodde;
http://nyheter.idg.se/display.asp?ID=010126-LX1

Får se hur länge det dröjer innan Redhat får arslet ur vagnen... ;)

------------------
Du har ändrat muspekarens position på skärmen, för att ändringarna ska träda i kraft måste du starta om din dator -vill du starta om din dator nu?
[JA]****[NEJ]

OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 861 inlägg

Å andra sidan är det väl en ganska smal sak att dra ner 2.4 och kompilera den själv?

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)