webForumDet fria alternativet

Fel ascii-tabell

Linux & BSDur Mac OS, Unix, Linux & BSD

4 svar · 449 visningar · startad av bughawk

bughawkMedlem sedan juni 20001 839 inlägg

Jag har ett antal textfiler som är i Windows-ASCII-format. Hur gör jag för att konvertera dessa till *NIX-ASCII?

------------------
/ bughawk < bughawk at chello.se >

"Visst är det många som använder Windows, det är många som tittar på Bingolotto också."
- Martin Lindhe

MuzzafarathMedlem sedan apr. 20002 487 inlägg

Förmodar att du menar att radbrytningarna ställer till problem (\n i Unix, \r\n i Windows)? I så fall kan du göra som jag brukar. Öppna filen som du vill "konvertera" i pico, skriv ett mellanslag, ta bort det du skrev (ett mellanslag t.ex), spara filen (^O), avsluta (^X) och voila ;) Annars borde det vara relativt enkelt att skriva ett script som gör det istället...

(ASCII är väl samma på varje platform: American Standard Code of Information Interchange?)

[Redigerat av Muzzafarath den 21 jan 2001]

Uttryckte mig lite klumpigt. ;)
Det var radbrytningarna som var bekymmret...
Aha, så pico fixar det automatiskt. Så bra.

Tack för hjälpen! :)

------------------

"Visst är det många som använder Windows, det är många som tittar på Bingolotto också."
- Martin Lindhe

nanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg

I emacs så visas \r\n tecknen som ^M när man öppnar filen. Det tar man bort med att göra följande.

Esc x
query replace
Ctrl q ctrl m (skapar ^M tecknet)

------------------

"Information wants to be free -- because it is now so easy to copy and distribute casually -- and information wants to be expensive -- because in an Information Age, nothing is so valuable as the right information at the right time."
- John Perry Barlow

nanne.net

*noterar* :)

------------------

- Martin Lindhe

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.363dfaf6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)