Ladda ner PMFirewall från http://www.pointman.org/
Det gjorde jag och det funkar perfekto !
// Alias
9 svar · 397 visningar · startad av nanne
Jag sitter här nu med min gamla pentium med en minimal installation av Redhat 6,2 (allt tog bara 320Mb) och funderar på hur jag ska få den att fungera som som en gateway mellan mina windows maskiner och tele2 bredbandet.
Skulle verkligen behöva en "För dummies" guide nu. För nu är jag verkligen förvirrad. IPChains ska jag använda har jag hört. Det finns installerat. Men jag skulle behöva lite vägledning till vart jag ska fylla i uppgifterna om mina nätverkskort (som jag efter stor möda har fått igång)
------------------
"Där ser du. De är synthare och inte scientologer..."
Ladda ner PMFirewall från http://www.pointman.org/
Det gjorde jag och det funkar perfekto !
// Alias
Jag laddade hem det hela och installerade det. IPchains går igång och länkar till internet
Men det fungerar fortfarande inte att surfa med windowsmaskinen. Nu går det inte heller att telneta till maskinen (fastän jag valde att ha port 23 öppen)
Får vl beskriva läget lite mer.
eth0 - ut mot internet DHCP koppling
eth1 - mot interna nätverket
IP: 192.168.0.1
Nätmask: 255.255.255.0
Windows burken: IP: 192.168.0.2
Gateway: 192.168.0.1
Nätmask: 255.255.255.0
Jag vet inte om jag installerade DNS på linuxmaskinen så jag har inte fyllt i de uppgifterna
Hmmm.. kom nyss på att det inte ens gick att pinga linuxmaskinen från windows. Så det måste vara mina inställningar som snoppat ur. Eller nåt. Får titta på det under lunchen.
------------------
[Redigerat av nanne den 12 jan 2001]
Inne i linuxconf så har jag satt 192.168.0.1 under Default på Routes/gateways. Ska det vara något mer jag ska ställa in där?
Jag har kollat på dom andra alternativen men de vill ju ha exakta IP nummret vilket jag inte kan få eftersom eth0 är DHCP styrt
*känner mig dum som inte fattar*
Upptäckte nu att jag kan från min windows maskin ta och pinga nätverkskortet som ligger ut mot internet men den verkar inte kunna pinga ut ifrån det. Så det är nog nåt med linuxmaskinen som inte är rätt.
----------------
[Redigerat av nanne den 14 jan 2001]
På linuxburken skall du använda ISP:ns gateway och _inte_ den du har på ditt lokala nätverk.
Den borde du få av din ISP via DHCP.
Provat att skippa default gateway helt på linuxburken?
[Redigerat av OlleBoop den 15 jan 2001]
Jag hade ingenting som default gateway från början. Hade kryssat i Route IP packetes dock. Kan det ha påverkat? Eller är det nån annanstans som jag ska ändra. Det finns så många olika alternativ i linuxconf så jag blir förvirrad.
------------------
*skrattar*
Jag löste det hela. Det var ju buslätt. Hade ställt in fel DNS på mina windows maskiner. Hade ställt in den på att linux skulle vara DNS men läste i HOWTOn till IP CHAINS att man skulle ställa in den på ISPns DNS.
Tack så mycket för att ni har försökt hjälpa mig :)
------------------
Lustigt...
Jag har upptäckt att den spärrar www.skunk.nu fastän jag inte sagt åt den att spärra vissa IP nummer :/
Har kollat i pmfirewall.rules.X filerna men inte hittat nåt som jag trott skulle kunna hjälpa :/
------------------
"Information wants to be free -- because it is now so easy to copy and distribute casually -- and information wants to be expensive -- because in an Information Age, nothing is so valuable as the right information at the right time."
- John Perry Barlow
Jag har upptäckt att den spärrar www.skunk.nu fastän jag inte sagt åt den att spärra vissa IP nummer :/
Wow, världens första intelligenta program ;)
------------------
Rökare är som vanliga människor, fast inte lika länge.
[Redigerat av casca den 19 jan 2001]