webForumDet fria alternativet

Installation av MySQL, igen...

7 svar · 411 visningar · startad av front

frontMedlem sedan aug. 2000380 inlägg

Aaaaa!!!
Jag blir tokig!
Igår så sket hela dator ihopp sig så jag fick göra en format c:... Nu när jag
ska intallera mysql på linux redhat så går det bara inte. Jag har följt
minst 10 olika installationsmanualer och samma sak händer varje gång.
Jag får felet:

ERROR 2002: Can't connect to local MySQL server through socket '/tmp/mysql.sock' (111)

när jag ska starta upp med komandot:

bin/mysql -u root test

som det står att man ska göra i MySQL for Dummies.

Har suttit uppe hela natten och klurat utan att jag kommit en milimeter närmre
en lösning och all cola som har fått mig att kämpa vida har börjat göra mig självmordsbenägen....

Jag har testat både rpm och tar.gz varianten på redhat 6.2 och 7.0 med samma resultat. Till och med när man väljer att installera MySQL och php med linux så blir det fel.

Om någon vet en superbra sida med en idiotsäker guide så skulle jag bli dig evigt tacksam om du postade länken här...

Ps
Jag är desperat och tar även emot dåliga gissningar av personer som alldrig rört linux på vad felet kan vara.

[r]
Glömde skriva att jag är er riktig data-looser som inte kan ett piss om linux, men använder det endå på grund att min starka tankekraft får windows att hänga sig...
[/r]

[Redigerat av front den 16 jan 2001]

VetgirigMedlem sedan nov. 2000199 inlägg

Gissar på att eftersom den inte kan kontakta server så är den inte startad.

Innan du kan loggga in mot databasenserver måste den startas.

Prova med att köra skriptet bin/safe_mysqld

Det borde starta server.

------------------
Anders Lindbäck,Igiro Internet Giro

Hoppsan... :r

Tack Vetgirig!

Kan man få mysql server att starta automatiskt vid start av datorn?

Hmmm...
När jag skulle testa att "connecta" till mysql databasen med ett php script får jag följande error:

Warning: MySQL Connection Failed: Can't connect to local MySQL server through socket '/var/lib/mysql/mysql.sock' (111)

Error meddelandet är väldigt likt det förra, är det någonting mer man måste starta innan man sätter igång och phpar?

[Redigerat av front den 17 jan 2001]

nanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg

När jag installerade RPMen på mysql´s hemsida så gjorde den automatiskt att mySQL körs igång vid start.

Prova med att skriva

i promten. Då får du upp vilka processer som körs. Hittar du mySQL där så är du säker på att den körs.

------------------

"Information wants to be free -- because it is now so easy to copy and distribute casually -- and information wants to be expensive -- because in an Information Age, nothing is so valuable as the right information at the right time."
- John Perry Barlow

nanne.net

VetgirigMedlem sedan nov. 2000199 inlägg

rpmen brukar lägga in så mysql startas vid omstart av datorn. Men servern startar inte upp när mysql installeras så det måste man göra själv.

För att kolla om mysql körs använd:

ps -A |grep mysql

(Top visar bara vilka program som exekverar just nu och inte alla program).

De två felen verkar försöka öppna samma fil som ligger på olika kataloger - PHP och mysql verkar ha olika uppfattning av var filen ligger.

Kan ingen om PHP - använder alltid servlets. Skulle gissa att PHP kanske måßte konfigurerars så den vet om var mysql finns. Kolla vad du anger för att koppla dig till mysql - är det rätt parametrar ?

------------------
Anders Lindbäck,Igiro Internet Giro

RazofishMedlem sedan sep. 2000780 inlägg

Om man nu inte använder RPM-paket kan man lägga följande rad i rc.local:
/bin/sh -c 'cd /usr/local ; ./bin/safe_mysqld &'

------------------
- Razofish a.k.a. Per

Jag avinstallerade den versionen som jag "installede själv" och laddede ner den senaste RMPen och installerade den istället.

ps -A |grep mysql visade att mysql kördes igång vid starten och det fungerar att connecta till mysql via php :)

Nu till ett nytt problem ;) : Det finns inte någon "mysql" katalog, så jag kan inte skapa en ny användare databas :(

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)