webForumDet fria alternativet

Litet nätverk

Linux & BSD

4 svar · 382 visningar · startad av Fuel

Medlem sedan okt. 20001 285 inlägg
Frågan#1

Jag har numera bredband hemma, och skulle ha haft lite hjälp.

Mina funderingar: en linuxburk m 2 nätverkskort (p200mmx 96mb ram 1,7gb hd), ett ut ett in till en hubb. Till hubben är min arbetstation kopplad och en ftp burk (pIII 450 128mb ram 20 gb hd med linux?). Då vi spelar nätverk hemma ska alla kunna ansluta sig till hubben och lira. Tänker jag rätt eller ska jag göra på något annat sätt?

Alla förslag och tips på kopplingar,operativ,säkerhet och inställningar emottages tacksamt..

God Jul alla på webforum..

------------------
¤ Palt är gott! ¤

Medlem sedan apr. 20002 487 inlägg

Mina funderingar: en linuxburk m 2 nätverkskort (p200mmx 96mb ram 1,7gb hd), ett ut ett in till en hubb. Till hubben är min arbetstation kopplad och en ftp burk (pIII 450 128mb ram 20 gb hd med linux?). Då vi spelar nätverk hemma ska alla kunna ansluta sig till hubben och lira. Tänker jag rätt eller ska jag göra på något annat sätt?

Du tänker helt rätt. :e Linuxburken med 2 NIC's agerar gateway åt de andra burkarna på det interna nätet (som är anslutna till hubben). Det finns massor med HOWTO's om ip-masquerading (som det heter :)). Se till att stänga av alla services (många distar har på http, ftp och massa andra saker på när man installerat dem). Scanna datorn (med nmap t.ex) och se vilka services som är på. Ett tips är att se till att inetd inte ens startar :).

[Redigerat av Muzzafarath den 21 dec 2000]

Medlem sedan okt. 20001 285 inlägg

Tack för infon..

Vad rekommenderar du för linux dist? och vad är fördelarna med den? jag är lite newbie i linuxsammanhang..

------------------
¤ Palt är gott! ¤

Medlem sedan apr. 20002 487 inlägg

Använd vilken du vill. Rekommenderar Mandrake, Red Hat och SuSE för nybörjare...

Medlem sedan dec. 19991 749 inlägg

Jag håller på att göra precis som du. Körde in en minimal installation av RedHat 6,2 på min P100 med 48Mb RAM och 1,2Gb HDD (tog bara upp c:a 300Mb)

Båda nätverkskorten funkar. Det ena går ut på nätet och man kan telneta till det andra från windowsburkarna i nätverket. Nu ska jag bara få igång gatewayen :)

------------------

"Där ser du. De är synthare och inte scientologer..."

nanne.net

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.2f471f9e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)