RanXeroXMedlem sedan maj 2000833 inlägg
YO ! ! !..
Hmm. jag har fått lite problem att instalera slakware.. jag instalerade det och allt funkade bra, utan xfree86
jag får ett felmedelande som inte säger mi gmycket...
----------------------------------------
fatal server error:
open_framebuffer: failed to open /dev/fb0 (no such device)
when reporting a problem related to server crash, please send the full server output, not just the last messages
X connections to :0.0 broken (explicit kill or server shutdown) .
----------------------------------------
Det här är det felmedelandet som jag får. Jag vet inte alls hur jag ska göra.
Jag skulle behöva all hjälp jag kan få.
Jag är taksam om ni som svarar ger mig grundligr med information. För jag är en aningen färsk inom linux, har alldrig provat slakware.... tack på förhand.....
// The RanX
------------------
Varför gör du alldrig som jag säger!!
MuzzafarathMedlem sedan apr. 20001 474 inlägg
jag får ett felmedelande som inte säger mi gmycket...
Du säger inte oss speciellt mycket heller... ;) Vad har du för grafikkort? Har du försökt att ställa in med xf86config (tror jag det heter)?
[Redigerat av Muzzafarath den 05 jan 2001]
ReeferMedlem sedan dec. 20002 114 inlägg
RanXeroX
Du har inte kört XF86Setup eller XF86config för att konffa graffekortet å skärmen eller hur? ;)
Hej igen.....
Jag tog och provade att kora xf86setup, men den funkade inte (det startades inget) men xf86config funkade... men det ar n}gra ?:ecken fortfarande.
Nar jag gor installningarna sa blir det inte riktigt som jag vill ha det.
t.ex Man far valja vilken typ av skarm man har. Jag tar den som ar mest trovardig far mig.(jag har en philips 107e 17 ") Sedan ska man valja vilket grafikkort man har. Jag valde nr 462 , nvidia geforce 256, det ar det jag har , fast det ar asus som har tillverkat kortet.
Sedan far man valja vilken typ av "server" man ska ha. jag valde att det default for mitt kort.. xfree86_SVGA.
Sedan kommer det kluriga. Man ska valja vilket farg djup man ska ha, da blir man aven visad vilka upplosningar de olika fargdjupen stodjer. Jag valde det mitt kort stodjer 32 (har aven provat andra) sedan ska man valja upplosning. Jag tar en av de som fargdjupet ska stodja. 1024x768. Men da bllir jag tillbaka skickad till fargdjupet igen. Men dar kan man aven ta ett allternativ som ar att ta kortets "default" installningar.
Da nar jag kor startx, sa kommer det igang, men "uppsl|sningen ar storre en vad skarmen ar. Sa man kan flytt musen till kanten och hela "desktopen" rorsig at sidan... den ar liksom for stor for skarmen. Jag valde det lagsta som fanns och det ar 640x400, men det suger.
Jag har ett asus geforce 256 sdr.
17" philips 107e
asus moder kort p3v4x , atx med via appolo 133 chipet.
Om det kan vara till nagon nytta.
Hoppas att ni har natt klyftigt forslag. For det kanns ju lite dumt att ge upp bara for att det inte blir som man vill pa en gang.
Hoppas attni ursaktar min icke svenska bokstaver som inte finns med.....
//The Ranx
------------------
Ja ni... Jag har kommit pa varfor det vart som en loop nar jag skulla ta och fixa X i xf86config . Det var sa att man stallde in hur man ville ardinngen pa upplosningen respektive fargdjupet.
Sa jag fick igang det i 1024, men det ar sa att jag bara kan kora med 256 farger. Och det ar inte sa kul...
Har nu fixat upplosningen och fargdjupet . med hjalp av XF86Setup.. jag hade stavat fel forut, (me a loser ja ja).....
Om nagon kan veta vad det ar for fel, sa hor av er.....
//The Ranx
------------------
[Redigerat av RanXeroX den 07 jan 2001]
Jag jobbar vidare med att osa sa mycket fragar till de slakware intreserade som mojligt....
Vill bara papeka att de ovanstaende ar forfarande kvar.
Jag borgar med nagra enkla..(tror jag)
Jag har ett soundblaster pc 128 ljudkort. Mitt ljud vill inte fungera. Den sager att det ar fel pa /dev/dsp
Sa jag antar att det ar fel pa instalationen av ljudkortet. For det finns inte nagot ljug nagonstans alls.
Sa en till .....
Jag stallde in vid installationen att mina fat32 partioner skullle bli mountade. Sa jag tankte att jag mountar dem sjalv. Jag skapar kommandorna i /etc/profile . Men problemet da ar att vid varje inloggning sa mountas partitionerna. Jag har hort att det ska finnas en annan fil i /etc som ska lasas vi uppstart. Vad heter den????
Det var det deeee. Men det kommer mer.
// The Ranx
------------------
OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 432 inlägg
Har du kört sndconfig?
Ta en titt i /etc/fstab
Vad hade du skapat i /etc/profile???
MuzzafarathMedlem sedan apr. 20001 474 inlägg
Ljudet: Jag vet inte hur många gånger jag har svarat på frågor om hur man får ett SB128 att funka i Linux ;) Kolla in den här tråden.
Vad hade du skapat i /etc/profile???
Förmodligen hade Ranx lagt till mount kommandon så att när man loggar in så mountas FAT partitionerna (fast det är ju inte riktigt rätt sätt ;)).
Vad jag vet så måste man ha XFree86 4.0.x om man vill använda sitt Geforce i X. Slackware kommer med 3.3.6. Jag tror det finns instruktioner till hur man får ett Geforce att funka någonstans på XFree86.org och på nVidia.com.
Jag har fatt grafikkortet att fungera.... Men i bara 16 bitars fargdjup, men det ar OK..
jag skrev ....
mount -t vfat /dev/hda1 /mnt/winme
I profile. Jag ska fixa det dar med jludkortet....
//The RanX
------------------
Fragor ger kunskap - hur fan fixar jag till svenska bokstaver??
Vad är det rätta sättet att lägga in mount commandorna...???
att redigera det i /etc/fstab ?
Men det vet inte jag riktigt hur det ska göras.. så jag har lagtin /mount -t vfat /dev/hda1 /mnt/winme
i /etc/rc.d/rc.local
För det har jag hört att man ska lägga in commandon i den filen....
------------------
Fragor ger kunskap - hur fan fixar jag till svenska bokstaver??
Jepp, i /etc/fstab
Nåt i stil med:
/dev/hda1 /mnt/winme vfat defaults 0 0
Fragor ger kunskap
Egentligen är det väl svaren som, förhoppningsvis, ger kunskap?? ;)
[Redigerat av OlleBoop den 08 jan 2001]
bughawkMedlem sedan juni 2000906 inlägg
OT:
Egentligen är det väl svaren som, förhoppningsvis, ger kunskap??
Egentligen är det en svar på frågor som man har ställt som ger kunskap. Inte svar på ingenting. :)
(Enligt min mening...)
------------------
/ bughawk < bughawk at chello.se >
"Visst är det många som använder Windows, det är många som tittar på Bingolotto också."
- Martin Lindhe
Ask the right questions!, som nån guru på nåt seminarium sa... = )