webForumDet fria alternativet

Innan installationen

7 svar · 344 visningar · startad av webbmannen

webbmannenMedlem sedan dec. 1999826 inlägg

Några frågor så här strax innan det är dags att installera Linux. Jag har satt i en extra hårddisk i min maskin och tänker installera Red Hat 7.0 på den.

När jag startar min maskin framöver så kommer jag ju till mitt vanliga windows = master-hårddisken. Hur kommer det sedan att funka när man vill gå fram och tillbaka mellan diskarna?

Kommer man att kunna skicka filer fram och tillbaka mellan hårddiskarna?

Kommer nog att vara frågvis no 1 här framöver ;)

/webb

------------------
Vem ska du göra glad imorgon?

VetgirigMedlem sedan nov. 2000199 inlägg

Linux kan montera många olika typer av partitioner - så från linux kan du flytta filer mellan partitionerna.

Andra hållet funkar det inte.

------------------
http://www.igiro.se/

Nu är jag ju inte så haj på alla begrepp, men betyder inte partitionera att man delar upp en hårddisk i olika delar?

I mitt fall så finns det en helt ren hårddisk som ska få Linux istoppat i sig och inte innehålla något annat. Denna hårddisk ligger som slave till den disk som systemet startar upp på.

Ska jag tolka det som att jag får problem att gå från den ena disken till den andra som jag vill?

/webb

------------------

bughawkMedlem sedan juni 20001 839 inlägg

Alltså, du kommer utan större problem (bortsätt från NTFS?) att kunna nå dina andra hårddiskar från Linux. Men att tvärtom kunna nå Linux partitioner från Windows går inte så bra har jag för mig. (Har dock hörttalas om något program som skulle göra det möjligt, men jag har aldrig kollat upp det.)

------------------
/ bughawk < bughawk at chello.se >

"Visst är det många som använder Windows, det är många som tittar på Bingolotto också."
- Martin Lindhe

bughawk,

Vad är NTFS?

...att tvärtom kunna nå Linux partitioner från Windows...

För mig låter det som att man måste dela upp Linux i olika delar. Är inte Linux ett system?

/webb

------------------

[Redigerat av webbmannen den 05 jan 2001]

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Vad är NTFS?

Det filsystem som NT / Win2000 använder. Det går att komma åt NTFS från Linux också, men stödet är inte riktigt lika stabilt som för VFAT / FAT32 (som Win9x använder). T.ex. är det förenat med vissa risker att skriva till en NTFS-partition från Linux.

För mig låter det som att man måste dela upp Linux i olika delar. Är inte Linux ett system?

Det är vanligt att man, på produktionssystem, delar upp filsystemet mellan olika partitioner. Bl.a. av säkerhetsskäl. Men som nybörjare är det nog enklast att börja med en partition för filsystemet och en partition för Swap.

Filsystemet i *nix är annars upplagt som ett enda stort träd. Man använder alltså inga enhetsbeteckningar som i Windows. Detta gör det mycket enkelt att dela upp filträdet mellan olika partitioner (om en underkatalog i filträdet börjar bli fullt så kan man t.ex. utan problem slänga in en ny disk och flytta den underkatalogen till den nya disken medan övriga kataloger ligger kvar på den gamla).

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

Det här med partitioner löser sig nog när jag fått mina skivor som bla ska innehålla installationsanvisningar.

Robban,
Att flytta kataloger på det sätt du beskriver låter för mig precis som man kan göra i windows mellan olika hårddiskar - eller?

/webb

------------------

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Att flytta kataloger på det sätt du beskriver låter för mig precis som man kan göra i windows mellan olika hårddiskar - eller?

Försök flytta katalogen windows\system till en ny hårddisk medan windows ligger kvar på den gamla. :)

Dessutom ändras enhetsbeteckningen om du flyttar filer mellan olika hårddiskar i Windows, vilket gör att nycklar i registret pekar fel o.s.v.

Dessa åtgärder är inget problem i *nix.

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)