Tja ba.....
Nu har jag tagigt mitt förnufft till förfoga. jag har hört mig omkring och hört att freeBSD 4.22 ska vara stabilare och säkrare en vad t.ex LINUX RH är. Så man får väl ta och prova sig fram. Det är alltid bra att lära sig.
Så jag har några basic frågor att börga med.
1 * Måste man instalera X . eller finns det instalerat i grundinstalationnen. Om den finns med, vad är det för commando för att starta X. Jag har provat med " startx "
2 * Finns det någon motsvarighet till LINUXCONF i freeBSD. Som man kan administrera i "command-läge". Vad är i såfall commandot.
3 * Hur hittar man åt cdromen. Det finns en mapp i / som heter cdrom. Men det går inte att få kontakt med cdromen i den. Jag har försökt att mounta cdromen men vetinte riktigt vad det är som jag ska moounta, alltså vart cdromen ligger någonstans i /dev/ . Jag har kollat lite granna och hittat dessa förslag cd0a cd0c cd1a cd1c ( jag tror det var alla) men de kan jag inte mounta.
4 * Finns det något bra sätt att hitta de flesta commandon i freeBSD, då menar jag inte MAN.
Tillslut en sista fråga. Jag har hafft linux RH 7.0 . Men jag har haft en besluts ångest. Jag är liksom nybörgare med linux. Det finns så många olika varianter att välja mellan. Så jag har bestämt mig att börga med Slackware. Förjag har hört att det är den utgåvan som ska vara den stabilaste utgåvan.
Men .... Finns det något freeX (eller vad det heter) till det. Någon möjlighet att köra i det grafiska läget. Jag hoppas det...
Tack på förhand ni alla glada data-freaks
------------------
Varför gör du alldrig som jag säger!!
1 * Måste man instalera X . eller finns det instalerat i grundinstalationnen. Om den finns med, vad är det för commando för att starta X. Jag har provat med " startx "
Vad jag vet så kommer X med FreeBSD så du kanske har valt bort det när du installerade FreeBSD?... Men om man har det installerat (och det ligger i ens PATH) så är kommandot för att starta det `startx`, precis som i alla Linux distar.
4 * Finns det något bra sätt att hitta de flesta commandon i freeBSD, då menar jag inte MAN.
Genom att kolla i /bin, /usr/bin och /usr/local/bin? Nä, jag vet faktiskt inte...
Tillslut en sista fråga. Jag har hafft linux RH 7.0 . Men jag har haft en besluts ångest. Jag är liksom nybörgare med linux. Det finns så många olika varianter att välja mellan. Så jag har bestämt mig att börga med Slackware. Förjag har hört att det är den utgåvan som ska vara den stabilaste utgåvan.
Men .... Finns det något freeX (eller vad det heter) till det. Någon möjlighet att köra i det grafiska läget. Jag hoppas det...
Såklart. Slackware 7.1 kommer med XFree86 (och det gör alla andra Linux distar som jag har sett också (om man inte inkluderar alla minidistar)).
[Redigerat av Muzzafarath den 05 jan 2001]
OKi, men om jag inte har instalerat xfree86 på freeBSD, hur kan jag kolla om det är instalerat??? Om det ej är instalerat , hur instalerar jag det då...
(jag har provat med "startx " men det vill inte funka)
Och en av mina frågor... hur får jag cd:n att fungera.......
------------------
Varför gör du alldrig som jag säger!!
Kolla om katalogen /usr/X11R6 finns (och om det finns någonting i den).
bughawkMedlem sedan juni 20001 839 inlägg RanXeroX:
Angående CDn, testa att mounta den IDE- eller SCSI-enhet som CDn motsvaras av. (Alltså, om det är en IDE-enhet och du har satt den på Primary Slave så blir det /dev/hdb man ska montera.)
------------------
/ bughawk < bughawk at chello.se >
"Visst är det många som använder Windows, det är många som tittar på Bingolotto också."
- Martin Lindhe