webForumDet fria alternativet

Linux frågor - del 2

7 svar · 557 visningar · startad av Alvar s

Alvar sMedlem sedan mars 2000396 inlägg

Min förra fråge tråd dog visst när det blev över en sida ;)

Så jag fortsättar här med några gamla frågor med omformuleringar och några nya frågor med :)

A1, A2 etc.. Står för frågor, jag fortsätter med B1, B2 etc.. Om jag frågar för mycket ;)

P står för problem
V står för varför

----------------------------------------

A1: Hur använder jag internet med linux?

P: Jag lyckades koppla upp mig, men man kan inte göra nånting :(
Vilka inställningar är nödvändiga för att det ska funka?

A2: Var hittar jag linux grafik? ( så mycket som möjligt :) )

V: Vill ha :)

A3: Vilka windows emulatorer finns det för tillfälet? Finns det nån lista med vilka som finns och vilka program dom klarar av?

V: Vill köra paint shop pro ( nångång i framtiden iaf ;) )

A4: http://www.cheeplinux.com/mandrake72.php3
CheepLinux 6 - Mandrake 7.2 - fantastic 5 CD-ROM set for just £10 + £2.99 p&p.

Nån som vet vilka program som kommer med?
Kan man beställa saker direkt från cheeplinux? ( om nån har erfarenhet dvs.. )

V: Linux mandrake har blivit min favorit, och jag vill ha 7.2 :)

A5: Går det att använda linux på en skola med en nt server?

P: Om det går, hur gör man för att den ska "utnyttja" nt serverns internet?

A6: Finns det nån sida med alla spel ( helst internet/nätverks spel ) som linux har/klarar av/finns?

V: Vill veta ;)

A7: Går det att använda nt serverns konto lista på en linux dator? Dvs: Den hämtar alla användare och lösenrod direkt från servern och sen används det när man loggar in.

Alternativt: Går det att konvertera hela listan och sen importera den till en linux dator?

V: Projekt skollinux :)

------------------
One technique mastered is better than one hundred sampled.

MuzzafarathMedlem sedan apr. 20001 474 inlägg

Trodde att du hade blivit trött på Linux eller nåt :e

A1: Hur använder jag internet med linux?

Vad vill du göra? Det finns ju program som Netscape till Linux så du kan kolla på webbsidor. Sedan finns ju ping, ftp, telnet osv. Kort sagt: precis som du gör i Windows. Koppla upp dig, starta en webbläsare och surfa till wF :e

A2: Var hittar jag linux grafik? ( så mycket som möjligt )

Där du hittar grafik till Windows/MacOS/whatever. Eller du kanske menade att du ville ha grafik som är relaterad till Linux (pingvinen Tux t.ex)?

A3: Vilka windows emulatorer finns det för tillfälet? Finns det nån lista med vilka som finns och vilka program dom klarar av?

WINE klarar av vissa Windows program. PSP borde gå bra... Med VMWare kan du köra Windows under Linux och Linux under Windows... Inte en emulator, men du kan köra alla Windows program under Linux på det sättet.

Och just det, varför vill du köra PSP? The Gimp är minst lika bra.

A4: http://www.cheeplinux.com/mandrake72.php3

Alla program som kommer med Mandrake kommer följer med på den CD'n ;) Du kan hitta en lista på mandrake.com.

A5: Går det att använda linux på en skola med en nt server?

Ja, det är möjligt att använda Linux i ett nätverk med NT datorer. Hur är NT servern konfigurerad när den "delar ut" internet?

A6: Finns det nån sida med alla spel ( helst internet/nätverks spel ) som linux har/klarar av/finns?

Freshmeat finns väldigt många program till Linux/Unix, bl.a spel. Annars kan du alltid kolla in Linuxgames. Är det nåt speciellt spel du vill få igång? Jag har fått igång Quake 1 och Unreal Tournament i Linux (och lite andra spel, såsom Tetris ;)).

Och du, vill du köpa en Linux dist, köp den från Linuxstore. Det blir billigare än att köpa från Cheaplinux.

[Redigerat av Muzzafarath den 06 dec 2000]

S står för svar :)
----------------------------------------

SA1: Jag lyckas koppla upp mig, internet ikonen hamnar längst ner till höger, men man kan inte göra nånting! :(
Är det nåt speciellt man måste ställa in först hos sin internetleverantör eller nå sånt?

SA2: All grafik relaterad till Linux :)

SA3:

Med VMWare kan du köra Windows under Linux och Linux under Windows... Inte en emulator, men du kan köra alla Windows program under Linux på det sättet.

Låter bra.. Men vad händer om windows kraschar? Vad händer om nån kör ett virus på windows burken.. ?

SA4: Jag hittade bara en sida med ca 5 program, fanns den nån sida med "alla" program?

------------------

SA1: Jag lyckas koppla upp mig, internet ikonen hamnar längst ner till höger, men man kan inte göra nånting!
Är det nåt speciellt man måste ställa in först hos sin internetleverantör eller nå sånt?

Humm, vad har du prövat att göra?

Låter bra.. Men vad händer om windows kraschar? Vad händer om nån kör ett virus på windows burken.. ?

Om Windows kraschar så kraschar Windows. Starta bara om VMWare och voíla :e Jag såg en screenshot nånstans där någon hade kört VMWare under Linux och hade tagit en screenshot när Windows kraschade (han fick en blåskärm). :) Vad som händer om ett virus körs på Windows medans man kör Win under Linux via VMWare vet jag inte...

SA4: Jag hittade bara en sida med ca 5 program, fanns den nån sida med "alla" program?

Freshmeat har typ alla program ;) Kolla här, massor med spel ;)

SA1: Allt :l Absolut ingenting fungerar... Den tar inte emot en enda byte vad man än gör :(

Kan det bero på vilken leverantör man har?

SA2: Ingen som vet var jag hittar linux relaterad grafik? :)

SA3: Får man använda VMWARE hur länge som helst? Kommer det några popups eller liknande?

SA4: Det var ju bra med spelen också men var har mandrake sin sida med vilka program dom har? :)

SA5: Om man nu ska använda Samba hur funkar det? Finns det med på mandrakes skivor?

SA6: Var kan man ladda hem en shareware version av quake? ( till linux såklart ;) )

A7: Går det att använda nt serverns konto lista på en linux dator? Dvs: Den hämtar alla användare och lösenrod direkt från servern och sen används det när man loggar in.

Alternativt: Går det att konvertera hela listan och sen importera den till en linux dator?

V: Projekt skollinux :)

Går det inte att fixa på nåt sätt?

Och du, vill du köpa en Linux dist, köp den från Linuxstore. Det blir billigare än att köpa från Cheaplinux.

Kan inte hitta nåt "mandrake" paket på linuxstore :( Är det jag som inte hittar det eller menade du Linux Megakit?

------------------

SA3: Får man använda VMWARE hur länge som helst? Kommer det några popups eller liknande?

Tror "shareware" versionen har en 30 dagars gräns.

Kan det bero på vilken leverantör man har?

Ja... Kanske du kan ringa till din ISP och fråga dem?

SA6: Var kan man ladda hem en shareware version av quake? ( till linux såklart )

ftp://ftp.linuxmafia.org/pub/Slackware-7/quakeforge-0.1.1.

Kan inte hitta nåt "mandrake" paket på linuxstore Är det jag som inte hittar det eller menade du Linux Megakit?

Gå in på linuxstore, scrolla ner lite (i den största ramen) så ser du "Mandrake 7.2!!", kostar 79 kr inkl. moms och frakt.

Frågor som är klara/döda...:

A6
A7
------------------------
SA1: Vilken internet leverantör passar bäst för linux? :)

SA2: Finns det ingen sida där all linux grafik är samlad... ?

SA3: Finns det inget alternativ till VMWARE?

SA4: Står det nånstans vad och vilka program som finns på mandrake 7.2 skivorna ?

SA5: Finns det nån dokumentation om samba utan att ha installerat linux?

B1: Finns det nåt program som kan ”logga” allt man gör och sen skicka det till en mapp där filen inte kan tas bort/ändras? ( förutom av admin/root då )

B2: Finns det nåt liknande register i linux som i windows? Om inte, var lagras all information?

Den här tråden verkar bli svår att följa så försök svara på så många frågor som möjligt :)
( startar en ny sen när jag fått svar på allt och kommit på 5 till :e )

------------------

SA1: Vilken internet leverantör passar bäst för linux?

Telia ska visst funka bra, de ger ingen support för nåt annat än Windows och MacOS, men de har en nyhetsgrupp (telia.internetmedunix tror jag den heter) där man kan ställa frågor och sånt...

SA3: Finns det inget alternativ till VMWARE?

Bochs
Plex86

Ingen av dom är tyvärr lika bra som VMWare... T.ex Bochs är mest riktad mot programmerare som vill debugga sina operativsystem utan att starta om datorn och Plex86 är inte riktigt färdig...

SA5: Finns det nån dokumentation om samba utan att ha installerat linux?

Samba.org
Det borde också finnas nåt på Linux Documentation Project.

B2: Finns det nåt liknande register i linux som i windows? Om inte, var lagras all information?

Som tur är finns det inget "Register" i Linux. Konfigurationsfiler brukar lagras i /etc eller i programmets mapp (/usr/local/programmets_namn t.ex). Konf-filer som endast rör en viss användare brukar lagras i en gömd fil i hemkatalogen (eller i en gömd katalog).

B1: Finns det nåt program som kan "logga" allt man gör och sen skicka det till en mapp där filen inte kan tas bort/ändras? ( förutom av admin/root då )

Kolla i ~/.bash_history :e Där står allt du har gjort. Gör ett script som kopierar den till en mapp som endast root kan läsa och använd cron för att köra den kanske var 10:e minut ;) Det är ingen vidare bra lösning eftersom man själv äger .bash_history och kan ta bort den (men man kan säkert ändra inställningarna så att det är möjligt att skriva till den men inte ta bort den).

Genererad på 381 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb