webForumDet fria alternativet

Opera för Linux.

6 svar · 428 visningar · startad av Robban

RobbanMedlem sedan dec. 19992 272 inlägg

Någon som har erfarenheter / synpunkter? Har testat tidigare versioner, men de har varit äckligt ostabila. Nuvarande beta 2 verkar dock helt ok på den punkten (dynamiskt länkad till QT 2.2.1). Några irritationsmoment kvar, men de flesta sidor verkar ritas upp helt ok.

Helt klart ett alternativ när det gäller webläsare för Linux. Helt underbart konfigurerbar, och helt ok känsla. :)

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

sgtpepperMedlem sedan apr. 20005 524 inlägg

Trevligt! Men jag antar att den kostar pengar liksom Win-varianten?

Vet du om den finns den/kommer att släppas till någon annan UNIX-variant?

------------------
"Common sense is the collection of prejudices acquired by age 18" - Albert Einstein

[Redigerat av sgtpepper den 10 nov 2000]

Japp, kostar några hundralappar. Men det kan det vara värt för att slippa NN4. :)

Mozilla-projektet är ju ett annat alternativ, men jämfört med Opera så är Mozilla olidligt seg på min burk.

Vet du om den finns den/kommer att släppas till någon annan UNIX-variant?

Har inte hört någonting om det. Men omöjligt är det väl inte (borde inte vara så svårt att porta Linux-versionen till andra *nix-dialekter tycker man).

------------------

MuzzafarathMedlem sedan apr. 20001 474 inlägg

Hmm, jag får ta och ladda ner den nyaste versionen... Jag laddade hem Opera för några veckor sen, startade upp fint, men så fort man försökte skriva in något i adressfältet fick jag ett segfault :l

Jag laddade hem Opera för några veckor sen, startade upp fint, men så fort man försökte skriva in något i adressfältet fick jag ett segfault.

Hade som sagt också väldiga stabilitetsproblem med den förra versionen. Verkar de dock ha åtgärdat i denna. Har inte visat några tendenser.

Dock verkar den läcka en del minne. När jag stängde den i går kväll (efter c:a 3-4 timmars användning) låg minnesanvändningen på 50MB. Men det skall väl vara fixat i den färdiga versionen får man förmoda.

Som sagt - använd QT 2.2.1 (tror 2.2.0 hade en del buggar som är fixade i den senaste versionen). Överväg att installera QT separat (då kan man använda den dynamiskt länkade versionen av Opera - QT 2.2.1 har man dessutom användning av om man tänkt sig installera KDE2 som ju nu finns ute i skarp version).

------------------

BitstateMedlem sedan nov. 2000396 inlägg

de kronorna opera kostar är programmet väl värt, förrutom storleken och snabbheten är ju övriga fördelar bla att det klara så många fönster samtidigt samt att dessa hamnar inne i ett samlande sådant:), kör själv opera under Win98/win2k men vet att opera kommer att portas till så många *nix varianter som möjligt, dock verkar de ha problem med att porta från linux till övriga unix varianter.

mer info: http://www.operasoftware.com/linux/faq.html

MuzzafarathMedlem sedan apr. 20001 474 inlägg

Jag laddade hem senaste betan (3) av Opera för Linux (dynamiskt länkad med Qt 2.2.1) och den går ju som en dröm! Otroligt mycket snabbare än Konqueror och alla browsers är ju bättre än Netscape under Linux... Vissa JPEG bilder laddas inte riktigt (screenshot), men sånt blir ju fixat (det är inte jag som designat den där sidan ;))... Jag gillar hur de har lagt med länkar till siter som är av intresse för Linux-användare (kernel.org, freshmeat.net) :) Hoppas bara att det fixar till en ny ikon, den nuvarande är lite... ful ;)

[Redigerat av Muzzafarath den 03 dec 2000]

Genererad på 357 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb