webForumDet fria alternativet

Nybörjar frågor

25 svar · 844 visningar · startad av Alvar s

Alvar sMedlem sedan mars 2000398 inlägg

Nu har jag också skaffat linux ( redhat 6.0 ) och jag kommer nog vara här ganska ofta.. :)
Följande vill jag ha hjälp med:

1: Hur byter man upplösning? ( så att man ser mer av skärmen dvs... )

2: Kan man göra så att datorn automatiskt skriver in användarnamn, lösenord och kommando efter att man skrivit "linux" vid lilo boot? ( tex: startx )

3: När man skriver "help" i konsolläge ( eller vad det nu kallas :) ) hur gör man för att se alla kommandon? ( som dir/p i dos )

4: Är gnome och kde olika fönstersystem? Är dom kombinerade eller startar man dom med olika kommandon?

------------------
One technique mastered is better than one hundred sampled.

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Hej, lite förslag:

1. Kör Xconfigurator (i terminalen) och justera in det du vill, alternativt ändra direkt i /etc/X11/XF86Config med vi-editorn eller nåt dyl. Om du angav rätt inställningar för installationsprogrammet borde det inte blivit några problem med upplösningen.

2.Det tror jag inte, och vad skulle det vara bra för? Det är ju bara DOS, 95&98 som kör med raka puckar in i systemet. Det är bara bra för din egen skull om du har minst två konton, ett som admin och ett som användare.

3. Som i Unix så finns det manualer till ALLT, mer överskådligt än DOS nånsin varit. Men du bör veta vilket kommando du behöver hjälp med genom att skriva man -kommandonamn. Det finns en hel del kommandon och växlar att använda. Skaffa en fet bok om Linux/Unix.

4. Jag kör med KDE, vilket har fler fördelar det brukar vara gnome som default. Byt genom att välja system/ desktop switching tool på startmenyn.

------------------
---Jippi!---

-PeW-

MuzzafarathMedlem sedan apr. 20002 487 inlägg

2: Kan man göra så att datorn automatiskt skriver in användarnamn, lösenord och kommando efter att man skrivit "linux" vid lilo boot? ( tex: startx )

Du vill inte ha automatisk inloggning, stor säkerhetsrisk där ;) Det går att stänga av (med patchar till kerneln). Vet ej riktigt hur man gör...

Att kommandon ska exekveras automatiskt när man loggar in däremot, det går bra ;) I filen ~/.bashrc kan du skriva in de kommandon du vill ska köras när du loggar in. Detta gäller bara för en användare, vill du göra samma sak för varje användere kollar du i /etc/profile.

[Redigerat av Muzzafarath den 26 okt 2000]

3: Nåt tips på en bra bok? :)

5: Hur(var) installerar man modemet? Är det bara att köra netscape när man installerat modemet och fyllt i tel nummer, id och lösenord?

6: Finns det nån sida där man kan se vilka program som är motsvarande windows? ( så mycket som möjligt iaf.. )

7: Finns "hela" quake3 till linux eller bara "test/demo versionen" ? Om hela finns, måste man köpa det separat då?

------------------

[Redigerat av Alvar s den 26 okt 2000]

5: Hur(var) installerar man modemet?

Har du ett internt eller externt modem? Har du ett externt modem är det bara att använda något PPP program (kppp eller wvdial) för att ringa upp (COM1 är /dev/ttyS0, COM2 är /dev/ttyS1 osv). Är det ett internt modem kanske du måste installera drivrutiner.

6: Finns det nån sida där man kan se vilka program som är motsvarande windows? ( så mycket som möjligt iaf.. )

Kolla in www.freshmeat.net. Klicka dig fram där :)

3: Nåt tips på en bra bok?

"Running Linux 3rd edition" är bra :)

[Redigerat av Muzzafarath den 26 okt 2000]

[Redigerat av Muzzafarath den 27 okt 2000]

FlashXMedlem sedan nov. 19991 033 inlägg

3: Nåt tips på en bra bok?

Köpte för ett tag sedan boken Mastering Linux Premium Edition och måste säga att den har ett väldigt brett innehåll. Vänder sig till allt från nybörjare till lite mer avancerade användare. Priset kanske ser aningen högt ut men det är en tämligen gedigen bok på närmare 1200 sidor.

7: Finns "hela" quake3 till linux eller bara "test/demo versionen" ? Om hela finns, måste man köpa det separat då?

Tyvärr är inte allt gratis till Linux och just den här typen av spel är oftast dyrare än för Windows. Anledningen är helt enkelt (i detta fallet) att det inte är spelutvecklaren som portar för Linux utan ett tredjepartsföretag. De måste alltså själva köpa in licensen för att sedan porta om spelet till linux och följdaktligen också ta betalt för denna extra tjänst. Q3 Arena är faktiskt mer än dubbelt så dyrt för Linux och finns bl.a att köpa i Linuxbutiken

[Redigerat av FlashX den 27 okt 2000]

1: Var hittar man terminalen? Testade med gnome terminal och "xconfigurator" men det blev "unknown command" ( eller vad det nu brukar stå :) ) Kan man inte göra det här "grafiskt" ? :)

8: Hur gör man för att få fram cd:en och diskett:en? Jag fick fram det av en slump på en "vanlig" användare men vet inte hur jag gjorde :( Måste man göra nåt speciellt efter det för att få det att funka?

9: Var hittar man utvecklar vertygen ( c, c++ ) ? Jag har installerat det så det finns, jag vet bara inte var :)

------------------

bughawkMedlem sedan juni 20001 839 inlägg

1. Det är skillnad på "xconfigurator" och "Xconfigurator", ty *nix är versalkänsligt.. :)
så testa den med stor begynnelsebokstav så går det nog bättre..
Och nej, det finns inget grafiskt alternativ till Xconfigurator.

9. De heter "gcc" resp "g++"..

PenguinKillerMedlem sedan sep. 2000177 inlägg

Älvan...ett enklare sätt att ändra upplösning i *nix är att trycka ctrl+alt++ (obs det sista + tecknet skall du använda längst till höger dvs "numlock tangenterna")=högre upplösning
ctrl+alt+- =lägre upplösning (fortfarande numlock)
enkelt va?

8: Hur gör man för att få fram cd:en och diskett:en? Jag fick fram det av en slump på en "vanlig" användare men vet inte hur jag gjorde Måste man göra nåt speciellt efter det för att få det att funka?

Rekommenderar att du läser en bok ;) För att få fram disketten måste du montera (mount:a) den.

mkdir /mnt/floppy
mount -t auto /dev/fd0 /mnt/floppy

Nu kan du se diskettens innehåll i katalogen /mnt/floppy. När du är klar med disketten måste du umounta den (notera att jag inte har glömt ett N där ;)).

umount /dev/fd0

Förmodligen lade Red Hat till vissa genvägar så att man enkelt skall kunna mounta enheter, men jag vet inte dessa ;)

CD'n är lite svårare.

mkdir /mnt/cd
mount -t auto /dev/hdX /mnt/cd

Byt ut /dev/hdX mot den enhet som CD'n sitter på. /dev/hda är primary master, /dev/hdb är primary slave, /dev/hdc är secondary master, /dev/hdd är secondary slave. Har du en SCSI-cdrom vet jag inte hur du gör (du får byta ut /dev/hdX mot nåt helt annat).

CD'n måste också umountas:

umount /mnt/cd

Får du en error i stil med "device busy" när du försöker umounta, så är det förmodligen för att du står i monterings-katalogen när du försöker umounta.

$ pwd
/mnt/floppy
$ umount /mnt/floppy
Device busy.
$ cd ..
$ pwd
/mnt
$ umount /mnt/floppy

[Redigerat av Muzzafarath den 27 okt 2000]

3:

"Running Linux 3rd edition" är bra :)

Var kan man köpa den? ( hittar den inte i linuxbutiken... )

10: Hur kommer man åt sina "win98" filer från linux och hur kommer man åt linux filer från windows? :)

------------------

Tror jag såg den på Datorbokhandlen. www.datorbokhandeln.se

Att komma åt dina Windows filer i Linux är ganska enkelt.

mkdir /windows
mount -t vfat /dev/???? /windows

Byt ut ???? mot rätt bokstäver ;) hda1 är första primära partitionen på först IDE hårddisken, hdb2 är den andra prinära partitionen på andra IDE disken, osv (vet du inte vad du skall använda kan du använda Linux' fdisk för att få reda på det). Går allting rätt till så kan du se dina Windows filer under /win.

Att komma åt Linux filerna i Windows är dock inte lika lätt. Det finns ett program som heter "ext2explorer" tror jag, med det kan du se dina Linux partitioner i Windows. Däremot tror jag inte att det finns något lätt sätt att t.ex mappa H: till en av dina Linux partitioner. Jag brukar göra så att filer som både Linux och Windows ska använda lägger jag på en Windows partition. Enkelt ;)

[Redigerat av Muzzafarath den 04 nov 2000]

8: Jag får följande felmeddelande:
mount: you must specify the filesystem type

Hur fixas detta?

11: Hur byter man muspekare? :)

12: Jag hade testat kde och gnome och råkade ta det 3:dje alternativet, och nu kommer jag inte härifrån :( Hur gör man för att komma tillbaks till kde/gnome? ( det här gäller endast användare: root ) kan man göra så att fönstersystemet som används av root används av alla andra och isf hur?

------------------

8: Jag får följande felmeddelande: mount: you must specify the filesystem type

Hmm, vad skriver du in? Du måste ha med "-t vfat" (specificerar filsystemet).

12: Jag hade testat kde och gnome och råkade ta det 3:dje alternativet, och nu kommer jag inte härifrån Hur gör man för att komma tillbaks till kde/gnome? ( det här gäller endast användare: root ) kan man göra så att önstersystemet som används av root används av alla andra och isf hur?

Kolla i /root/.xinitrc. Det borde stå nåt i stil med:

<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600">
exec någonting

Ta bort allting i den filen och byt ut det mot:

<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600">
exec startkde

Om du vill starta KDE. Vill du starta GNOME:

exec gnome-session

Funkar det inte, gör samma sak med filen /root/.xsession. Finns inte .xsession pröva då med stort X (.Xsession). Jag kommer inte riktigt ihåg vilken av dem det var ;)

Hur man gör så att en och samma fönstersystem används av alla användare vet jag inte, har aldrig behövt göra nåt sånt ;)

12:

Funkar det inte, gör samma sak med filen /root/.xsession. Finns inte .xsession pröva då med stort X (.Xsession). Jag kommer inte riktigt ihåg vilken av dem det var ;)

Jag hittade xinitrc, men i: /usr/X11R6/lib/X11/xinit/xinitrc

Var hittar jag xsession? ( xinitrc funkade inte :( ) Eller måste jag ta bort "allt" från xinitrc ( verkade finnas en del viktiga saker där så det testade jag inte :) ) eller har jag helt enkelt tagit fel fil... ? Jag har för tillfälet "Afterstep" då det är trevligast av dom 3 (4?), är det omöjligt att byta till gnome/kde därifrån?

10: Jag kom åt min "primära" hårddisk ( med windows och så ) men min andra hårddisk (hda2 dvs) gick inte :( Det är en logisk hårddisk och jag fick följande felmeddelande när jag försökte mounta den ( mkdir /hda2 )

mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/hda2 or, too many mounted filesystems. ( Arent't you trying to mount an extended partition instead of some logical partition inside? )

Går det inte att mounta logiska eller måste man skriva nåt annat?
------------------

[Redigerat av Alvar s den 05 nov 2000]

10: Jag kom åt min "primära" hårdisk ( med windows och så ) men min andra hårdisk (hda2 dvs) gick inte Det är en logisk hårddisk och jag fick följande felmeddelande när jag försökte mounta den ( mkdir /hda2 )

Går det inte att mounta logiska eller måste man skriva nåt annat?

Du tänker nog lite fel här ;) Din andra hårddisk är hdb. /dev/hda2 är den andra primära partitionen på första IDE disken. Om jag inte kommer ihåg fel så börjar logiska partitioner på nummer 5 (eller 6). Så den första logiska partitionen på första IDE disken borde bli /dev/hda5. Andra är då hda6 osv. Först primära partitionen på andra IDE disken är då hdb1.

Om vi nu skall vara petiga så är det hårdDiskar, inte hårdiskar ;) En disk av hår, hmm ;)

[Redigerat av Muzzafarath den 05 nov 2000]

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Och nej, det finns inget grafiskt alternativ till Xconfigurator.

XF86Setup är grafiskt om det körs under X. Finns på RH i.a.f. (/usr/bin/X11/XF86Setup).

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

12: ( se föregående inlägg ) Kan ingen hjälpa mig? Jag kan nästan inte göra nåt "administrerbart" alls :(

13: Vilket kommando använder man för att ta bort en fil?

14: När jag kompilerar ett c program i windows i cygnus kompilator så brukar jag skriva "gcc -o frag frag.c" och då kompilerar den frag.c, men om jag går in linux, sen windows mappen och söker upp mappen med frag.c och skriver samma sak står det att filen inte finns :( Måste man köra den från linux hårddisken och hur flyttar man den dit isf?
------------------

[Redigerat av Alvar s den 06 nov 2000]

För att ta bort en fil används programmet rm.

Var hittar jag xsession? ( xinitrc funkade inte ) Eller måste jag ta bort "allt" från xinitrc ( verkade finnas en del viktiga saker där så det testade jag inte ) eller har jag helt enkelt tagit fel fil... ? Jag har för tillfälet "Afterstep" då det är trevligast av dom 3 (4?), är det omöjligt att byta tillgnome/kde därifrån?

Ta en kopia (cp) av .xinitrc (tänk på punkten!) och skriv sedan in exec startkde i den. Starta sedan X. Kommer du till KDE funkar det bra ;) .xsession hittar du som sagt i /root (root's hemkatalog), precis som jag sa ;)

14: När jag kompilerar ett c program i windows i cygnus kompilator så brukar jag skriva "gcc -o frag frag.c" och då kompilerar den frag.c, men om jag går in linux, sen windows mappen och söker upp
mappen med frag.c och skriver samma sak står det att filen inte finns Måste man köra den från linux hårddisken och hur flyttar man den dit isf?

Ehh, finns frag.c öht? Du kanske har hamnat i fel mapp?

[Redigerat av Muzzafarath den 06 nov 2000]

Peter_BMedlem sedan apr. 2000642 inlägg

om du är root så måste du skriva ./fil.c, och inte fil.c..

------------------
PeterSign v 2.3.36

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)