bughawkMedlem sedan juni 2000906 inlägg
Hej! :)
Jag har tre mailboxar från min isp, vi kan kalla dem mbox1@isp.se, mbox2@isp.se och mbox3@isp.se ...
jag har satt upp fetchmail så att alla mboxarna "töms" och breven läggs i min mail-katalog (kommer inte riktigt ihåg vad den heter, men det är /var/spool/mail, kanske ?! ), och sen när jag startar pine så dimper ju dessa ner i min INBOX-pryl i pine... sen har jag ett pine-filter som sorterar så att mail till resp. inbox hamnar i var sin egen mapp.
N kommer problemet:
att jag inte får till det här med att ställa in vilken avsändaradress det står..
nu står det vara yrin@cxx.xx.xx.xx.chello.se, men jag vill inte ha min egen dator som mailserver.. ;)
Så hur fixar jag detta, allra helst så att jag kan maila "från" alla tre mailboxarna..
Tacksam för svar! :)
------------------
/ bughawk < bughawk at chello.se >
Tiden går - gör något vettigt av den !
Filtret fungerar ju bara om de som skickar brevet skriver in rätt mottagare...som jag har gjort filtret nu... Och t ex Computer Sweden gör inte det. :l
Så hela idén verkar falla. :(
Det blir till att skapa fler användare eller? :q
------------------
Ingen som har någon idé ?
------------------
Ehm. Är det bara jag som skriver i den här tråden? ;)
Nu har jag iaf fixat filtren... Men problemet med att skicka brev återstår...
------------------
RobbanMedlem sedan dec. 19992 272 inlägg
Tack ! :)
Jag har nu fixat nästan allt... Men ett problem kvarstår, när jag väljer compose och klickar ^R så får jag upp From:-fältet, och där står den adress som jag först angav i listan av adresser. Men hur väljer jag en av mina andra förinställda adresser ?
------------------
RobbanMedlem sedan dec. 19992 272 inlägg
Vet inte om det går att lösa på andra sätt, men jag har löst det så att jag skapat olika "roles" (SETUP->R) med olika avsändaradresser. När jag sedan vill komponera ett nytt mail så startar jag pine, trycker # och väljer den "role" jag vill använda.
PS. Du vet om att man nyligen upptäckt ett allvarligt säkerhetshål i pine (en s.k. "buffer-overflow", som låter angripare köra program/script som den användare du kör bara genom att skicka dig ett mail utformat på rätt sätt)? Att uppgradera till senaste version rekommenderas alltså. DS.
------------------
Robban < robban@lipogram.com >
Ok, ska checka det där med Roles, tack! :)
Hm. säkerhetshål, nä, det har jag faktiskt inte hört något om.
Ska ladda ner en ny från rpmfind.net så snart jag har fått linux att fungera igen (Kids, do not try this at home :e : jag försökte uppdatera kerneln... )
Om inte min kompis kan fixa det så ska jag starta en tråd om det...
------------------