webForumDet fria alternativet

Databasprogram

6 svar · 587 visningar · startad av bughawk

bughawkMedlem sedan juni 2000906 inlägg

Frågade tidigare i El-forumet i diverse, men blev inte mycket klokare av det så jag frågar här istället.. :)

Jag behöver skapa en databas över mina elektronikkomponenter..
Så hur ska jag gå till väga ?
och vilket program ska jag välja?

Krav:
* Linux-program
* Command-line
* det ska helst inte ta en evighet att lära sig det
* det är en fördel om det skulle gå att använda samma databas under båda Linux och W95, och sedan synka dessa på något sätt..

Några idéer ? :)

------------------
/ bughawk

Tiden går - gör något vettigt av den !

Peter_BMedlem sedan apr. 2000595 inlägg

Hur vill du att databasen ska se ut/fungera?

du kanske kan göra ett enkelt excelark i windows som du sedan kan öppna i staroffice? fast då går det inte från terminalen förstås.. mysql? fast det är lite svårt att flytta till windows,.. vanlig simpel textfil? annars är nog mysql en bra lösning, även om det är lite pyssel med att komma igång... fast när du väl lärt dig (tar inte många dar) så kan du ju ta nått smart jobb nånstans... haha ;)

------------------
PeterSign v 2.3.36

Jag har ju en massa komponenter... Och jag tänker mig att man har olika avdelningar för olika sorters komponenter, och sen skriver man givetvis in en massa info om varje komponent och lagrar den i lämplig "tabell", eller vad det nu kallas...

Huvudsyftet är ju att jag när jag ska konstruera något ska kunna söka för att se om jag redan har en viss typ av komponent (eller liknande), eller om jag måste köpa in nya...

Och det måste (abs. helst) gå att köra över telnet...

------------------
/ bughawk

Peter_BMedlem sedan apr. 2000595 inlägg

MySQL skulle absolut fungera. det går att komma åt via telnet (eller webben, om du orkar göra ett gränssnitt till det vill säga...)

då kan du lagra alla komponenter i en komponentdatabas, som innehåller en tabell där du kan lagra komponenterna med typ, beskrivning, pris, var de köps in billigast, antal, och sånt.. mycket bra lösning. lite jobb dock med att sätta upp det, speciellt om man inte kan... börja med att ladda ner från www.mysql.com, där finns även deras manual i flera format (som innehåller en liten turtorial), samt länkar till andra tutorials.. några dagar, och du har ett ganska bra humm om hur det går till.

------------------
PeterSign v 2.3.36

Ok, tackar! :)

Jag har ju en veckas lov framför mig, så jag bör nog hinna sätta mig in i det...

------------------
/ bughawk

FlashXMedlem sedan nov. 1999992 inlägg

Har du PHP så kanske du kan ha lite nytta av den här

Ska kolla upp det, tack ! :)

------------------
/ bughawk < bughawk at chello.se >

Genererad på 382 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb