webForumDet fria alternativet

Problem!

13 svar · 406 visningar · startad av Chavez

ChavezMedlem sedan maj 20001 953 inlägg

Hej!
Installerade Linux(Rh6.2) nu igen för ett par dagar sedan. Men jag har redan fått problem. När jag installerade installerade jag också Lilo. Kollade igenom inställningarna för det och det såg ju rätt okey ut. Det ända som jag ändrade var att w2k skulle vara default och inte linux.
Men nu har jag ett problem. När jag via bootmenyn vid uppstart försöker att dra igång w2k så startar datorn bara om. Vad kan detta bero på? Som det är nu så ligger Linux partionen först och sedan efter en 5-6 gb ligger windows. Blir det för långt mellanum lixom?
Och hur skall jag göra för att fixa det isåfall? Ganska irriterande att inte kunan komma åt w2k.

Och så var det en annan sak som jag kan passa på att fråga när jag ändå tar upp linux. I min primära fat32 partion ligger det en logisk fat32 partion. Kan jag komma åt denna på något sätt ifrån linux? Alla mina mp3:or ligger nämnligen där.

Och så kommer ni väl ihåg att jag är illgrön när det gäller linux. Men man lär ju så länge som man lever ;)

------------------
<A HREF="mailto:djungelfredde@spray.se">Mvh Chavez
</A> UIN: 73975020

Men någon måste det ju finnas som kan detta.

------------------

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Det ända som jag ändrade var att w2k skulle vara default och inte linux.

Fungerade det innan denna ändring?

I min primära fat32 partion ligger det en logisk fat32 partion.

Här förstår jag faktiskt inte vad du menar. Vad jag vet går det inte att ha en logisk partition i en primär?

Logiska partitioner kommer man annars åt på samma sätt som när det gäller de primära. Om den t.ex. ligger på din första, primära HD.

mount -t vfat /dev/hda5 /mnt/fat32

(där /dev/hda5 är den första logiska partitionen, /mnt/fat32 är ett tomt bibliotek som du skapat på din linuxpartition - den senare kan du döpa till vad som helst)

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

Ok, missade lite i det där med partitionerna. Men det var så jag tänkte! Tack

När det gäller booten: Ingen aning. Gjorde denna inställning i installationsprogrammet. Trots att jag vill lära mig Linux skulle det inte skada om jag kunde starta Windows ;)

------------------

Har tyvärr ingen erfarenhet av att starta W2k från lilo, så jag kanske inte kan vara till så mycket hjälp (har själv NT4 på samma dator som Linux, men jag använder den bootloader som följer med NT).

I värsta fall kan du alltid prova med:

1. Skapa en bootdiskett för Linux (man mkbootdisk) så att du kommer in i Linux igen.

2. Använda Windows installationsprogram för att instalera om W2k bootloader på MBR.

Då har du ett system där du i.a.f. kommer åt både Linux (via bootdisketten) och W2k, och vi kan arbeta vidare utifrån det.

------------------

Skall göra det!
Om nu inte w2k vill visa någon fin bootmeny där linux går att använda så kan jag ju installera det bootprogrammet som ingår i Partition magic till att sköta det. Eller?

------------------

Jag testade med att komma åt min logiska partition. Men det sket sig rätt tidigt.

När jag försökte skapa en ny katalog i mnt fick jag felmeddelandet "Åtkomst nekad (13)"
Säkert en baggis för er som kan, men jag kan inte :)

------------------

Du är inloggad som root (det är bara root som har rätt att skapa kataloger i /mnt som filrättigheterna är satta från början)?

------------------

Hej!
Hur vet jag om jag är inloggad som root då :)
Kanske borde skaffa en bok eller liknande ;) Några tips?

------------------

SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Skriv id för att veta om du är inloggad som root och su följt av ditt root-lösenord för att bli root.

------------------
- Swey
Skriv först, tänk sen!

Tack, både Robban och Swey. Nu fungerar det fint! Gött att kunna komma åt ens egna mp3:or :)

------------------

Nu löste jag det andra problemet också. Iaf delvis. Tog och raderade ut allt gammalt.
Skapade två nya partioner. En för linux och en för w2k. Installerade först w2k och sedan rh (utan att installera lilo eftersom det pajade uppstarten av w2k).
Nackdelen med detta är ju att jag måste starta rh med bootdiskett. Men det tänkte jag lösa genom att installera Boot magic (så heter det väl? Bootprogrammet som hänger med Partition Magic?).
Skulle bara säga det :)

------------------

PenguinKillerMedlem sedan sep. 2000177 inlägg

Majonnäs...testa det här istället;

i linux rockar du fram skalet och skriver föjande;

"dd if=/dev/hda2 of=bootsect.lnx bs=512 count=1"

nu har du en kopia av linux bootsektor under / kopiera den till en diskett

boota om till Windows 2000, kopiera över innehållet från disketten till roten på C:\

skriv följande i "boot.ini"som ligger i roten på C:\ (obs! gömd, slå av göm attributet)
C:\bootsect.lnx="RedHat Linux"

sisådär nu har du Windows 2000:s bootmeny till att boota linux, reboota och njut av Linux snålskjuts på Windows
:e

OBS! om du nånsin kompilerar kerneln måste du göra om denna procedur (förutom att skriva in det i boot.ini förståss)

btw...för att veta vad du är inloggad som skriver du i skalet; "whoami"
ELLER "id -un"
(intressant existensiell fråga :e )

[Redigerat av PenguinKiller den 22 okt 2000]

Ok, tack så mycket. Skall testa det du!

------------------

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)