webForumDet fria alternativet

Netscape 6 sämre i Linux?

7 svar · 409 visningar · startad av Swey

SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Eftersom detta kan vara ett Linux-problem och absolut inte något krig så postar jag här istället för i Linux vs. NT.

Jag har testkört Netscape 6 PR3 ett tag i både Linux och Windows 2000. Det som förvånar mig är hur mycket sämre Netscape är i Linux. Det är mycket långsammare och kraschar ofta vad jag än gör i Linux. I Windows däremot har det inte kraschat en enda gång och allt går ganska smidigt. Dessutom kan jag surfa med flera fönster öppna i Windows men när jag gör det i Linux låser sig det andra tills det första fönstret har laddat klart. Netscape säger att Netscape 6 ska se lika ut i alla operativsystem och det gör det. Däremot fungerar det väldigt olika.

Vad tror ni detta beror på?

------------------
- Swey
Glömde jag säga snälla?

Robban, du skrev i en annan tråd att systemkraven var högre för Netscape i Linux. Var såg du det? Det kan vara en anledning.

------------------
- Swey
Skriv först, tänk sen!

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Japp, Mozilla presterar bedrövligt dåligt under Linux. Verkar helt enkelt som om Windows prioriteras. Bara att hoppas att de kommer ikapp på Linux-sidan så småningom. Vad jag läst skulle M17 ha alla funktioner som skall finnas, och arbetet med att optimera tar vid.

Systemkraven hittade jag på Mozillas hemsida. För Windows gäller Pentium 133. För Linux Pentium II 233. Kan inte tolka det som något annat än att man inte alls lagt ner något arbete (än) på att optimera under Linux. Kan inte se anledningen till denna skillnad annars.

By the way så har M18 just släppts. Skall ta och jämföra den med M17. :)

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

[Redigerat av Robban den 13 okt 2000]

PenguinKillerMedlem sedan sep. 2000177 inlägg

Robban ....man kan ju annars ladda ner mozilla:s kod och själv optimera den...

det står ganska klart i readme filerna vad för flaggor man ska ge kompilatorn för att optimerad den för olika processorer

btw Robban...hur gör man för att ändra id:et i Linux?

Systemkraven för Mozilla M18 är samma för både Windows och Unix.

Jag har sedan tidigare startat en tråd om Mozilla så ni får gärna skriva där. :) http://program.webforum.nu/wf/Forum29/HTML/000011.html

------------------
- Swey
Skriv först, tänk sen!

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

PenguinKiller:

... man kan ju annars ladda ner mozilla:s kod och själv optimera den ...

Det är det jag har gjort. Och jag har tagit bort allt vad onödig kod heter (debugkod, mail/news m.m.). Samt angett att kompilatorn skall optimera. Men Mozilla är fortfarande olidligt slö. Speciellt på lite mer komplexa sidor.

... hur gör man för att ändra id:et i Linux?

Menar du vilken browser som anges här? Anväder Junkbuster.

Swey:

Hur menar du? Enligt sidan jag länkade till är systemkraven för M18 under Windows en Pentium 133 MHz. Under Linux Pentium II 233 MHz. Är väl inte samma? :q

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

Robban,
De måste glömt att ändra på den sidan. När man installerar Mozilla M18 i Linux står det så här

<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">
*Windows 
	-Windows 95, Windows 98, Windows NT 4.0, or Windows 2000 
	-Pentium 133 MHz (or faster) processor
	-32 MB of RAM (or greater) for Windows 95/98; 48 MB of RAM 
	(or greater) for Windows NT and Windows 2000
	-hard disk space?

*Unix
	-Red Hat Linux 6.0 or later
	-Pentium 133 MHz (or faster) processor
	-[RAM? Hard Disk Space?]
</font>

133 mHz för både Windows och Unix alltså. :)

------------------
- Swey
Skriv först, tänk sen!

PenguinKillerMedlem sedan sep. 2000177 inlägg

nä...tacka vet jag Lynx...den kräver i runda slängar 386/2 megabyte minne för att fungera....hehehehe :e

Robban tack för tipset! ska kolla närmare på det... ;)

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)