Jaha, då har man kompilerat sin första kernel då :) Allting verkar funka bra (t.o.m ljudet). Min nya kernel blev mycket mindre än den förra, den krympte med ungefär 300 kb. Jag uppgraderade från 2.2.14 (den som kommer med SuSE 6.4) till 2.2.17 som jag laddade hem från kernel.org. Ännu mindre kan jag nog få den om jag kompilerar fler saker som moduler... :)
Jag har dock vissa mindre problem med de moduler jag har. När jag vill ha ljud måste jag som root gå in i /usr/src/linux/modules och där insmod:a soundcore.o och es1371.o. Det måste väl ändå finnas nåt sätt att göra detta automatiskt när Linux startar (så var det iaf förut ;))?. De nämnda modulerna är de ända saker som jag kompilerade som moduler.
När jag starar Linux med min nya kernel, klagar den på vissa saker (modprobe: can't locate char-major...) och liknande errors (det är alltid modprobe som strular). Allting funkar ändå, jag skulle tro att det är rester från min gamla kernel där det finns massa onödiga saker som Linux nu försöker ladda, men eftersom kernel'n inte har nåt stöd för dem så blir det naturligvis en error. Hur fixar jag det här?
Förresten, är det bra att ha så mycket som möjligt som moduler? Allt kan man förmodligen inte ha som moduler men förmodligen ganska mycket (PPP, vfat och Joliet "comes to mind").