webForumDet fria alternativet

Extremt långsamt

13 svar · 435 visningar · startad av Swey

SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Använder Red Hat 7 med KDE och det är extremt långsamt. När jag ska byta sida i Mozilla M17 så tar det 5-6 sekunder innan den nya sidan kommer upp och det beror inte på nätverket. Så fort jag gör någonting i ett program låser sig alla andra program tills det är klart. Snacka om äkta singletasking. En av anledningarna till att jag har lockats av Linux är den påstoda multitasking:en som jag dock aldrig upplevt själv. Linux känns som en 286:a jämfört med Windows.

Ska det verkligen vara så? Jag känner mig tvingad att stanna i Windows tills "problemet" är löst.

Lite teknisk information kan kanske vara till hjälp. Min dator är 450 mHz P3 med 128 MB ram. Jag har allokerat 0,2 GB som SWAP och 3,8 GB som Linux Native.

Använder "Mozilla/5.0 (X11; U; Linux 2.2.16-22 i686; en-US; m17) Gecko/20000807" i Linux och Windows 2000 just nu.

mvh

------------------
- Swey
Glömde jag säga snälla?

[Redigerat av Swey den 01 okt 2000]

MuzzafarathMedlem sedan apr. 20002 487 inlägg

0,2 mb swap? 200 kb?? Man skall helst ha 2xRAM minnet (256 mB för dig)... Det är förmodligen det som är problemet...

Det kan också vara så att Linux inte känner av hela ditt RAM minne. Pröva att skriva in detta: cat /proc/meminfo

Du får upp en lista, någonstans står det "Total mem", vad står det där?

[Redigerat av Muzzafarath den 01 okt 2000]

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Så fort jag gör någonting i ett program låser sig alla andra program tills det är klart. Snacka om äkta singletasking.

Kan du utveckla det lite? Vilka program gäller det? Hur startar du dem? O.s.v. Ett program i Linux skall ö.h.t. inte kunna låsa andra program på det sättet, eftersom alla program körs i separata processer.

Och som sagt - 0.2 MB swap är väldigt mycket i minsta laget (om det inte handlar om en felskrivning, och du menar 0.2 GB).

Mozilla bör du nog f.ö. vänta med om du vill ha en snabb och stabil webläsare. Den är ju trots allt inte färdig än, så man skall kanske inte förvänta sig för mycket. :)

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

Givetvis skrev jag fel :r
Jag skrev 200 MB och ändrade till 0,2 och då glömde jag ändra från MB till GB. :)

Jag hade ingen aning om hur mycket SWAP-minne man behöver. Kanske går det att partionera om disken på något sätt utan att Linux-partitionen förstörs? Jsg har 0% ledigt diskutrymme.

Min minnesanvändning:

total:    used:    free:  shared: buffers:  cached:
Mem:  65478656 63950848  1527808 19423232  1359872 20381696
Swap: 213815296 25329664 188485632
MemTotal:     63944 kB
MemFree:       1492 kB
MemShared:    18968 kB
Buffers:       1328 kB
Cached:       19904 kB
BigTotal:         0 kB
BigFree:          0 kB
SwapTotal:   208804 kB
SwapFree:    184068 kB

Det står 64 MB så det är uppenbart att inte allt minne används.

Det var nog mest Mozilla som hackade. När jag bytte sida i ett fönster så hackade det andra. Finns det någon bättre webbläsare som man kan bläddra i flera fönster samtidigt? Jag klarar inte av Netscape 4. Mozilla 17 fungerar f.ö. utmärkt på Windows så jag tycker det är konstigt att den inte fungerar så bra här.

------------------
- Swey
Glömde jag säga snälla?

[Redigerat av Swey den 01 okt 2000]

_Helst_ skall man ha 2xRAM minnet, men det är inget måste... Jag har själv 128 mb ram + 128 mb swap, funkar utmärkt. Du behöver inte partitionera om.

För att få Linux att använda allt minne måste du skicka ett argument till kärnan, mem. Förmodar att du använder LILO som bootloader och att du skriver in "linux" för att ladda Linux... När du då ska boota skriver du helt enkelt in "linux mem=128M". Skulle datorn låsa sig, pröva då med "linux mem=127M". För att sedan få det permanent måste du ändra lite i /etc/lilo.conf. Återkommer med mer info senare... ;)

När jag skulle ändra i lilo.conf tidigare så stod det att jag inte hade rättigheter till det. Jag var inloggad som User men det gick inte heller när jag gick över till SU-läge. Nått dumt är det.

------------------
- Swey
Glömde jag säga snälla?

Det måste vara nåt konstigt med Red Hat, pröva att logga in som root "från början" och kolla om du har permission att ändra i lilo.conf då ;)

Om du vill se till att Linux känner igen hela ditt RAM när den startar upp får du ändra lite i /etc/lilo.conf. Leta upp den rad där det står "image=/boot/vmlinuz". Under den skapar du en rad som innehåller "append="mem=128M"". Typ så här kan det se ut:

<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600">
image=/boot/vmlinuz
append="mem=128M"
label=linux
root=/dev/hda8
intitrd=/boot/initrd

Kör sedan om LILO (/sbin/lilo) och så skall (förhoppningsvis ;)) allt funka.

Japp, allt fungerar utmärkt nu :D

Jag har ingen initrd, vad ska den vara bra för?

------------------
- Swey
Glömde jag säga snälla?

Ingen aning om vad initrd är till för, den fanns med när jag installerade SuSE 6.4 helt enkelt. Tror initrd det står för "init ramdisk" eller nåt sånt. Någon annan kanske vet var det är för nåt?

OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 861 inlägg

Låt oss anta att du har en burk med SCSI(alltså, kerneln måste stöda SCSI för att kunna boota), och att du inte vill ha SCSI-stödet inkompilerat i kerneln.
Då kör du mkinitrd och simsalatjipp tillverkas en initrdimage med lämpliga
modules i.

Är det så Robban??? = )
/Adam

[Redigerat av OlleBoop den 02 okt 2000]

När jag spelar musik i bakgrunden hackar det då och då. Musiken ska väl inte börja hacka bara för att jag kör andra program samtidigt? Kan det bero på att jag kör KDE2 beta?

------------------
- Swey
Skriv först, tänk sen!

Jag kan köra KDE2 beta, spela mp3 + cd skivor, ha igång massa xterms, Konqueror och massa andra program utan att musiken hackar. Tror inte att det beror på KDE2.

Vad beror det på då?

------------------
- Swey
Skriv först, tänk sen!

Peter_BMedlem sedan apr. 2000642 inlägg

kolla med "top" om det är nått program som uppför sig dumt, typ snor processor eller mycket minne. det finns oxå nått program som kollar vilka interupts som används.. det kanske finns en hårdvarukonflikt som slöar ner när du tex spelar musik?

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)