webForumDet fria alternativet

DOS-emulator

5 svar · 560 visningar · startad av Swey

SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Hej, här kommer nästan fråga. :)

Jag hade tänkt försöka få igång DOS under Linux och har därför laddat ned en DOS-emulator och FreeDOS som jag tänkte skulle fungera tillsammans. Jag har ingen tillgång till MS DOS och kan därför inte använda det. Problemet är att jag inte lyckas få det att fungera. Jag har installerat DOS-emulatorn som RPM-paket och skapat en BOOT-diskett till FreeDOS. Sedan har jag kört ./setup-bootdir men den hittar inte io.sys och msdos.sys på disketten.

Vad gör jag nu? FreeDOS kanske inte fungerar, går det då att ladda ned MS DOS någonstans?

Tack...

------------------
- Swey
Skriv först, tänk sen!

PenguinKillerMedlem sedan sep. 2000177 inlägg

swey...har du navigerat till /usr/doc/packages/dosemu* och kollat i readme filen?

sist jag kollade på dos-emu så har jag för mig att det bara var för ms-dos...
kan ju dock ha fel (händer otroligt nog ibland :e )

tror också att ms-dos fortfarande är licensbelagt...hehehehe lovely ms!

[Redigerat av PenguinKiller den 09 okt 2000]

Jag har nog licens till MS DOS eftersom jag har det installerat på min gamla 286:a så det är nog inga problem att ladda ned det från Internet. ;) (Jag har dock ingen aning om var det kan finnas.)

Jepp, jag har kollat i README-filen.

Det står så här:
2.9 What versions of DOS are known to run with dosemu ?

All versions of DOS should work with dosemu, with the following caveats:

FreeDOS (http://www.freedos.org) does not (yet) have a working redirector so you will not be able to access your Linux filesystem or Novell networking under FreeDOS. Note also that FreeDOS is unreliable beta software and may crash unexpectedly, trash its filesystem, etc. etc
...

Jag har dock inte hittat någon information om HUR man installerar det på FreeDOS. Jag läser manualerna så gott jag kan. :)

------------------
- Swey
Skriv först, tänk sen!

PenguinKillerMedlem sedan sep. 2000177 inlägg

verkar som det finns lite problem med FreeDOS...varför vill du köra dos förresten?...känns lite stenålder lissom :e
(jag menar jmfrt med bash tex)

Jag vill se om jag kan få igång gamla DOS-spel under Linux på det sättet. :)

Jag hittade MS DOS på Internet så nu har jag lyckats skapa en boot-katalog.
Tyvärr lyckas jag inte att boota. Det står så här och sedan går det inte att göra någonting:
Linux DOS emulator 1.0.1.0 $Date: 2000/07/03 $
Last configured at Tue Jul 4 01:36:33 MEST 2000 on linux
This is work in progress.
Please test against a recent version before reporting bugs and problems.
Bugs, Patches & New Code to linux-msdos@vger.rutgers.edu

Jag har kollat igenom hjälp-filerna utan större framgång. $_hdimage är inställt på "bootdir.first" oh den katalogen innehåller alla(?) nödvändiga filer.

Någon som anar vad som är fel? :)

------------------
- Swey
Skriv först, tänk sen!

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Vet tyvärr inte vad som kan vara fel i ditt fall. Vill bara säga att du inte bör vänta dig för mycket när det gäller att få igång gamla DOS-spel under DOSEMU. En del går, men enligt min erfarenhet innebär de flesta problem.

Jag har i.a.f. fått igång gamla Frontier (efterföljaren till Elite) nu, efter mycket strul. :)

Däremot inte Transport Tycoon. Inte heller SC2000. :(

Min erfarenhet - fungerar det inte under NT så verkar det svårt att få det att fungera under DOSEMU. Har inte testat sådär jättemånga spel än dock.

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)