SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg Hej,
Jag får inte Galeon att fungera. Galeon är ett väldigt enkelt gränsnitt till Mozilla som bara visar webbsidor och favoriter och är därför mycket snabbare än Mozilla-jätten.
När jag startar Galeon står det så här:
Cannot find mozilla installation directory. Please set MOZILLA_FIVE_HOME to your mozilla directory
Kanske inte så konstigt eftersom jag har packat upp Mozilla till en egen mapp utan att installera det på något sätt(eftersom jag inte hittade någon rpm eller installationsskript). Mozilla fungerar utmärkt. Hur gör jag för att Galeon ska hitta Mozilla?
Jag har provat
MOZILLA_FIVE_HOME=/Mozilla
men det hjälper inte.
Tips, någon?
------------------
- Swey
Glömde jag säga snälla?
Pröva detta:
MOZILLA_FIVE_HOME=/Mozilla
export MOZILLA_FIVE_HOME
Kanske det hjälper? Eller kanske detta:
set MOZILLA_FIVE_HOME /Mozilla
SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg Japp, export gjorde så det funkade. :D
Tack!
------------------
- Swey
Glömde jag säga snälla?
SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg Men usch och fy vad dåligt. Ingen av navigeringsknapparna på tangentbordet fungerar(pilar, page up/down o.s.v.). Inte heller höger/mittenknappen har någon funktion. :(
De kunde ju tänka lite på sånt tycker jag.
------------------
- Swey
Glömde jag säga snälla?
"Men usch och fy vad dåligt. Ingen av navigeringsknapparna på tangentbordet fungerar(pilar, page up/down o.s.v.). Inte heller höger/mittenknappen har någon funktion"
i galeon eller kde? eller båda?
försök förresten med att cut'n paste mellan applikationer som inte är "gnome/kde aware"
hehehehe...SÅNT tycker jag gör att man tröttnar en hel del på linux emellanåt!
SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg i galeon eller kde? eller båda?
I Galeon. :)
I KDE däremot fungerar det fint.
försök förresten med att cut'n paste mellan applikationer som inte är "gnome/kde aware"
Jag kör mest Gnome/KDE program så jag har inte haft några problem med det. Men däremot stör jag mig otroligt mycket på sättet att kopiera och klistra in i Linux. Jag kan inte markera text jag vill ersätta med en annan text för om jag markerar en annan text blir den kopierad till clipboard. x(
Jag älskar verkligen Windows och Ctrl+X, C och V.
------------------
- Swey
Glömde jag säga snälla?
"Jag älskar verkligen Windows och Ctrl+X, C och V"
YES! det är ju såna små, men ACK! så viktiga saker som gör windows så smidigt som det är, som sagt linux utvecklarna (~14 åriga hackerswannabies? :e ) skulle göra klokt i att försöka göra det mer PRAKTISKT, inte nödvändigtvis "användarvänligt" a 'la windows. ;)
[Redigerat av PenguinKiller den 04 okt 2000]
SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg Är vi överens om att Linux suger? ;)
------------------
- Swey
Glömde jag säga snälla?
"Är vi överens om att Linux suger? "
:e ...Tja suger vet jag inte, grejen är den att jag jobbar med kommersiella Unix dialekter till daglig dags, och på dom plattformarna (SGI/IRIX, SOLARIS/SPARC, IBM AS/AIX) så är det riktiga monstermaskiner, men Linux...tja kan säga så här, ett system som är ungefär som Unix, fast inte alls lika bra...dvs Linux har inte riktigt bestämt sig för vad den vill vara för typ av OS.
Unix maskinerna jag nämnde ovan är great om du vill ha en e-handels portal av Amazon.com -typ eller övervakningsystem för kärnvapen missiler, med tex Cluster och RAID- kapacitet som är närmast monstruösa, och en systemstabilitet som inte är av denna värld, och som BTW Windows 2000 Advanced Datacenter Server först nu kan ståta med, men passar ju inte riktigt för hemmabruk :e
Där nånstans mittemellan försöker Linux armbåga sig fram men det är en del kvar innan den når upp till Unix nivå, och
ännu längre till den kommer "ner" till
Windows 95/98:s användarvänlighet.
Problemet är att den kan inte
vara båda samtidigt! :)
Men ska jag säga nåt riktigt negativt om Linux vs Unix så är det att den är fan så mycket buggigare :e
(och mindre stabil)
PS Vad det här din första contact med Linux? DS
[Redigerat av PenguinKiller den 05 okt 2000]
RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg
Jaha? Markerar text med vänsterknappen och klistrar in med mittknappen. Vad är problemet? Fungerar t.o.m. i rent konsolläge. :)
------------------
Robban < robban@lipogram.com >
SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg PenguinKiller,
Problemet är att den kan inte
vara båda samtidigt!
Varför inte? Windows NT/2000 är ett operativsystem som är ganska lätt att använda men som samtidigt fungerar utmärkt som server. Dock finns det extremt många nackdelar med Windows men de finns det ingen anledning att ta upp här. :)
Vad det här din första contact med Linux?
Nä, det var inte min första kontakt. Jag har installerat Linux flera gånger tidigare men jag gav upp ganska tidigt de gångerna. :l
Robban,
Jaha? Markerar text med vänsterknappen och klistrar in med mittknappen. Vad är problemet? Fungerar t.o.m. i rent konsolläge.
Anser i.a.f. inte jag. Eftersom jag inte alltid vill kopiera texten jag markerar så är det väldigt störande. Väldigt ofta vill jag ta bort texten jag markerar och ersätta den med en annan men det går helt enkelt inte.
------------------
- Swey
Glömde jag säga snälla?
RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg
Väldigt ofta vill jag ta bort texten jag markerar och ersätta den med en annan men det går helt enkelt inte.
Klart det gör. :)
Vill du ta bort texten du markerat trycker du del. Vill du spara saker du har markerat, för användning senare, så finns det i KDE ett litet trayverktyg som på svenska heter "klippbordshistoria" ("clipboard history", typ). Ligger under "utilities".
Alltså. Markera först det du senare vill klistra in (sparas då i "klippbordshistoria"). Markera sedan det du vill byta ut. Tryck del. Hämta föregående markering från "klippbordshistoria". Klistra in.
Vill du klarar dig med enbart gpm (i konsollen t.ex.) så är det ju bara att markera det du vill kopiera, klistra in, markera det du vill ha bort, tryck del.
Just det här att slippa hålla på med tangenbord/menyer när man skall kopiera är något jag saknar när jag använder Windows. Kommer ofta på mig med att försöka även där (fungerar ju inte så bra dock). :)
------------------
Robban < robban@lipogram.com >
[Redigerat av Robban den 06 okt 2000]
SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg Robban,
Jo, det fungerar om man använder KDE, men inte om man kör Gnome som jag gjorde ett kort tag.
Jag tycker ändå ditt sätt är mycket mer omständigt än markera text, Ctrl+C, markera ny text, Ctrl+V. Förhoppningsvis går detta att ställa in på något sätt i KDE2. Då skulle jag bli jätteglad. :)
- En som föredrar tangentbordet framför musen.
------------------
- Swey
Skriv först, tänk sen!