webForumDet fria alternativet

Problem i textläget

7 svar · 350 visningar · startad av Swey

SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg

När jag är i textläget utanför X får jag en del problem.

Ibland så hakar prompten upp sig och visar endast > när jag trycker på enter. Den byter alltså rad när jag trycker på Enter och skriver > istället för den normala prompten. Det ser ut ungefär så här:
<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600">
Marcus@Marcus>lala
>lala
>lala

Då måste jag starta om med Ctrl+Alt+Delete eftersom jag inte kan komma ifrån det läget. Jag vet inte heller hur jag kom in i det läget. Vad ska jag göra när detta inträffar?

Ett annat problem är att jag startat ett program som jag inte lyckas avsluta. I DOS finns ju Ctrl+Break som fungerar ibland. Finns det något sätt att avbryta skript/program på ett onormalt sätt i Linux? Jag vill helst inte starta om datorn.

------------------
- Swey
Glömde jag säga snälla?

MuzzafarathMedlem sedan apr. 20002 487 inlägg

När bash gör sådär (hakar upp sig vid > ) trycker du bara Ctrl+C och så är du ute ur det (jag tror att det blir så när man glömmer ett citationstecken). Du behöver absolut inte starta om datorn. Ctrl+C kan också användas för att stänga av program.

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

... jag tror att det blir så när man glömmer ett citationstecken ...

Detta är en klassiker, och beror ofta på att man råkar komma åt ' när man skall trycka på retur (de sitter ju farligt nära varandra på ett svenskt tangentbord). :)

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

Aha, jo... det var nog ' jag kom åt av någon anledning. Tack...

Med Ctrl+C kan man inte avsluta t.ex. VI.Går det att avsluta på annat sätt? I text-läget har man ju ingen tillgång till andra program så man är fast i det programmet som är startat(i.a.f. är jag det ;)).

------------------
- Swey
Glömde jag säga snälla?

Editorn vi kan ju vara lite knepig om man inte är van. För att spara och avsluta:

Esc (Tar dig till kommandoläget)
:wq (w = write, q = quit)

Om du vill avsluta utan att spara:

:q!

Många nybörjare brukar föredra pico i stället för vi då pico[ är mer lik de redigerare man är van vid från Windows/DOS. Men det är bra att lära sig vi, då den finns på i stort sett alla *nix-system.

För att komma åt andra program när vi är igång kan du tillfälligt stoppa vi med ctrl-z (vi stoppas då, och läggs i bakgrunden). För att komma tillbaka till din pågående vi-session skriver du sedan fg.

Alla program kan f.ö. läggas i bakgrunden på detta sätt. De kan även fortsätta köras i bakgrunden, genom att du i stället för fg skriver bg (du kan även starta ett program i bakgrunden direkt genom att sätta ett & sist när du startar det).

Skalen i *nix är en ganska komplicerad historia, och är inte likt någonting i Windows/DOS. Kolla man bash så förstår du kanske vad jag menar. Där har du läsning ett tag. :)

------------------

MuzzafarathMedlem sedan apr. 20002 487 inlägg

Du kan ju alltid logga in på en annan VC och där få reda på Vi's pid och kill:a den ;) Fast som Robban säger är det enklare att bara skriva : q! ;)

[Redigerat av Muzzafarath den 01 okt 2000]

Nu känner jag mig genast mycket klokare. :)

Fler frågor...
Vad är skillnaden mellan Terminal och Konsol? :q

Hur gör man för att Ctrl+Z ska fungera i PICO?

------------------
- Swey
Glömde jag säga snälla?

[Redigerat av Swey den 01 okt 2000]

Vad är skillnaden mellan Terminal och Konsol?

Under X menar du? Tror inte det är någon större skillnad (om någon).

Annars är konsollen det du först kommer till när du loggat in (om du inte loggar in direkt i X). Men under X tror jag även det som kallas Console under KDE inte är något annat än en emulerad terminal.

Konsoller har du ett begränsat antal av (som default är RH inställt på 6), och du kan alltså ha 6 samtidiga inloggningar om du vill (du kan t.ex. ha ett antal dumma terminaler där flera användare kan vara inloggade samtidigt på samma burk). Terminaler under X är dock emulerade och sådana kan du öppna hur många du vill (nåja, så många man kan tänkas behöva i.a.f.).

Lite info kan du hitta på:

http://ftp.sunet.se/LDP/HOWTO/Text-Terminal-HOWTO.html

Hur gör man för att Ctrl+Z ska fungera i PICO?

Står i man pico. Starta med:

pico -z

(Vet faktiskt inte varför de gjort så)

------------------

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)