webForumDet fria alternativet

Processer, minnesupptagning

7 svar · 477 visningar · startad av Swey

SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Hej,
Finns det något grafiskt verktyg för att se alla aktuella processer och dess minnesupptagning? Typ som "Task Manager" i NT som kommer upp om man trycker Ctrl+Alt+Delete. Därifrån vill jag kunna avsluta processer som har hängt sig, ändra prioritet m.m. Just nu känner jag mig vilse eftersom jag inte kan hålla koll på vad som händer.

mvh

------------------
- Swey
Glömde jag säga snälla?

MuzzafarathMedlem sedan apr. 20002 487 inlägg

Programmet top visar processer och deras minnesupptagning osv. Du kan sedan döda dem med kill. Du kan också använda killall för att döda processer med deras namn (starta up t.ex vi i bakgrunden, och pröva "killall vi").

[Redigerat av Muzzafarath den 30 sep 2000]

Tack! Jag gillar inte riktigt kommandoprompten. Kanske finns något grafiskt till KDE?

När jag provade att starta vi och "killall vi" så ville den inte avsluta vi. Stod något om att det inte gick.

------------------
- Swey
Glömde jag säga snälla?

[Redigerat av Swey den 30 sep 2000]

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Även om det kan kännas knepigt i början att rodda i kommandoskalet så är det det absolut mest kraftfulla sättet.

Kolla på Tucows Linuxsajt i följande kategori, http://sunet.linux.tucows.com/kdehtml/adm_monitoring.html där hittar du bl.a ett program som heter Ktop som verkar vara det du letar efter.

------------------
Murphy's Law of Thermodynamics:
Things get worse under pressure.

MuzzafarathMedlem sedan apr. 20002 487 inlägg

Konstigt att den inte ville avsluta vi... Kolla in http://freshmeat.net/appindex/kde/utilities.html, just nu ser jag kchmod, det finns nog något program för att titta på/döda processer också...

[Redigerat av Muzzafarath den 30 sep 2000]

Wow, snacka om snabbhjälp. Tack ska ni ha. :)

Jag har dock lite problem med att installera RPM-program i KDE. Jag provade "rpm --install fil", datorn hackade men det kom inte upp något meddelande. Tiidgare när jag körde Linux så kom det upp ett grafiskt gränsnitt när jag skulle installera en rpm-fil. Vad heter det?

------------------
- Swey
Glömde jag säga snälla?

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Om du skickar med KILL-signalen (9) så dödas vi. killall -9 vi

------------------
Murphy's Law of Thermodynamics:
Things get worse under pressure.

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Följer med ett grafiskt skal till top i KDE, kpm (antar att det står för "KDE process manager", typ). Ligger under menyn utilities (eller verktyg, om du kör med svenska språkinställningar).

Vad gäller grafisk RPM-hanterare så finns gnorpm för Red Hat. Hör egentligen till Gnome, men det är inga problem att köra det under KDE (man måste ha vissa Gnome-bibliotek installerade dock).

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)