Hej igen, vill påpeka att det är nog inte sista gången jag kommer till den här delen av webforum.
Jag är nybörjare inom LINUX. Men jag tycker det verkar vara ett välfigt bra OS, fast ibland kanske inte så användrvänligt. Jag skulle vilja få reda på hur man instalerar ett program , i grova drag, så att man har nått humm över hur man ska gå till väga.
Tackar................på förhand
------------------
Varför gör du alldrig som jag säger!!
bughawkMedlem sedan juni 20001 839 inlägg Just licq hade jag jättestora problem med, så jag lät en polare telnet:a in till min dator och göra det åt mig.. :e
Annars _ska_ det väl bara vara att ladda ner en rpm och göra sig till root ("su") och sedan skriva
rpm -i paketets_namn
och så ska det vara klart.. fast det fungerade som sagt inte med licq för mig.. :)
------------------
Mvh Yrin Eldfjell
Jag skulle vilja få reda på hur man instalerar ett program , i grova drag, så att man har nått humm över hur man ska gå till väga.
Det varierar väldigt mycket mellan olika distributioner (Debian och Red-Hat baserade distar har ju pakethantering, vilken inte t.ex Slackware har) och vilket program du har laddat hem. Läs readme filen som följer med det program du skaffat. Se också till så att du laddar hem rätt paket (.deb paket fungererar t.ex inte i Red Hat, och .rpm funkar inte i Debian). Sedan kan det ju också vara så att man får källkoden till programmet istället för den fil som man kan köra, då är det bara att kolla i readme filen också ;) (Oftast är det bara att skriva make och sedan make install och så är det färdigt, men ibland så måste man göra mer)...
[Redigerat av Muzzafarath den 24 sep 2000]
Tackar...
Men det är så att jag har laddat hem Licq och då är det som en GZ fil . ( licq.gz )
Om jag har förståt det rätt så är det en typ av zip, jag zippade uppden med hjälp av GZip (gzip -d licq.gz)
Då vart det bara en fil utan endelsen GZ.
Så jag antar att jag unzippade den. men det visas bara som en fil, och några readme filer finns inte.
Så jag är lite låst.
Det där med text filer, skällkod, när jag ska ladda hem , OPERA 2.12, från deras hemsida, http://opera.nta.no , så kommer det bara upp ett brawser fönster med en massa text...
Ha re......
------------------
Varför gör du alldrig som jag säger!!